Search

Πριν λίγες μέρες, μέσα στον Ιούνιο, κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο της Ξένης Πετρίτου-Τριανταφύλλου και πρώτο της μυθιστόρημα «Το Ημερολόγιο του Άνχελ», από τις εκδόσεις Πηγή.

Την Ξένη Πετρίτου-Τριανταφύλλου στην Αίγινα, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, την γνωρίσαμε αρχικά από το εθελοντικό της έργο μέσα από τον σύλλογο «Αίγινα Εθελοντής» και στη συνέχεια ως ζωγράφο μέσα από πολλές εκθέσεις της και στο νησί και εκτός. Το 2011 εξέδωσε το πρώτο της βιβλίο, ένα ιστορικό λεύκωμα για την Παλιαχώρα Αίγινας. Τον Ιούνιο του 2019 ήρθε το δεύτερο βιβλίο της, ένα ιστορικό μυθιστόρημα δράσης που γέννησε τον ενδιαφέρον της για την Παλιαχώρα, με πρώτο σκηνικό περιβάλλον ένα μικρό σπίτι ανατολικά του λόφου.

Ο λόφος της Παλιαχώρας, η μεσαιωνική καστροπολιτεία της Αίγινας, είναι φανερό ότι γοητεύει ιδιαίτερα την συγγραφέα αφού κυριαρχεί και στα δύο της βιβλία, όσο και στη ζωγραφική της.
Την συναντήσαμε εκεί, στην Παλιαχώρα. Περπατήσαμε μαζί της, ανάμεσα στα μεσαιωνικά εκκλησάκια, ως την κορυφή του λόφου, συζητώντας για το νέο της βιβλίο, με την ελπίδα να ...ανακαλύψουμε το κρυμμένο μυστικό του ημερολογίου του Άνχελ ντε λα Τορριέντε.

Νέλλη Πετροπούλου: Το πρώτο σας βιβλίο ήταν ένα ιστορικό λεύκωμα με τίτλο «Παλιαχώρα, η Μεσαιωνική Καστροπολιτεία της Αίγινας». Το δεύτερο, «Το Ημερολόγιο του Άνχελ» είναι ένα μυθιστόρημα δράσης. Πώς προέκυψε η ιδέα για την υπόθεση, τι σας ενέπνευσε για αυτήν;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Όλα ξεκίνησαν με την πρώτη μου γνωριμία με τον λόφο της Παλιαχώρας. Μία και μόνη ματιά, καθώς περπατούσα ανάμεσα στα χαλάσματα των σπιτιών και τα μοναχικά της εκκλησάκια ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει χίλιες σκέψεις, που ήρθαν και φώλιασαν στο μυαλό μου: Πώς ήταν η ζωή εκείνη την εποχή; Πώς ήταν η καθημερινότητά τους; Τρόμος, αγωνία, απόγνωση, κτηνωδίες, σφαγές; Μετά πάλι σκέφτηκα ότι η ζωή ακόμα και μέσα στην απελπισία, την φωτιά και το ατσάλι, ψάχνει και βρίσκει τον δρόμο για την ελπίδα, για την αγάπη και γιατί όχι και για την χαρά.

Αυτές ήταν οι πρώτες μου σκέψεις. Αμέσως μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να ζωγραφίσω όλα αυτά τα εκκλησάκια που ήταν τα μόνα που θα μπορούσαν ίσως να εξιστορήσουν, αν μπορούσαν να μιλήσουν, όλα όσα είδαν και άκουσαν, όντας αυτά οι μόνοι αυτόπτες μάρτυρες του λόφου τους για χίλια χρόνια.

Μετά ήρθε η έρευνα, στα ιστορικά αρχεία της Ελλάδας αλλά και της Βαρκελώνης. Και όσο οι πληροφορίες αναδύονταν μέσα από την ιστορία και την λαογραφία, τόσο η ιδέα για «Το Ημερολόγιο του Άνχελ» έπαιρνε σάρκα και οστά.

Νέλλη Πετροπούλου: Από την Καταλονία του 1450, στην Αίγινα του 2018 είναι ένα μακρύ ταξίδι. Κάνατε μια μακρόχρονη έρευνα σε ιστορικά αρχεία, βιβλιοθήκες, μουσεία, ώστε να μεταφέρετε τον αναγνώστη στο παρελθόν. Ταξιδεύοντας λοιπόν, στις σελίδες του Ημερολογίου του Άνχελ, τι θα συναντήσει ο αναγνώστης;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Πολλά θα μπορούσαν να συμβούν μέσα σε πεντέμισι αιώνες... Και συμβαίνουν. Ο αναγνώστης γίνεται μάρτυρας του μεγάλου ταξιδιού από τον μεσαίωνα μέχρι σήμερα, και από την Καταλονία μέχρι την Αίγινα, όπου καλείτε να αποκαλύψει μαζί με την Δάφνη και τον Μιγέλ το γρίφο των απόκρυφων συμβόλων που έχει χαράξει ο Άνχελ στο ημερολόγιό του. Είναι ο μόνος τρόπος για να ανακαλύψουν τα πολύτιμα μυστικά που μένουν καλά κρυμμένα μέσα στις υπόγειες στοές της Αίγινας. Τα μυστικά εκείνα που περιμένουν καρτερικά αυτόν που θα τα φέρει στο φως του ήλιου, ακολουθώντας κατά γράμμα τις συμβουλές του Άνχελ.

 Νέλλη Πετροπούλου: Διαβάζοντας στο οπισθόφυλλο του βιβλίου για δολοφονία, ανελέητη καταδίωξη, κρυμμένα μυστικά σε σύμβολα και αριθμούς, το μυαλό μας πηγαίνει σε μυθιστορήματα περιπέτειας και μυστηρίου. Είναι αυτά τα είδη μυθιστορήματος που σας έχουν επηρεάσει;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Είναι σίγουρο ότι ο τρόπος και η στάση ζωής, επηρεάζει τις σκέψεις και τις επιλογές μας. Η αγάπη μου για την περιπέτεια, τα ταξίδια, την ιστορία, την τέχνη και το διάβασμα είναι που με τροφοδοτούν με εμπειρίες και εικόνες που αναπόφευκτα περνούν στα γραπτά μου.
Τα αγαπημένα μου βιβλία είναι εκείνα που με ταξιδεύουν σε τόπους και χρόνους. Και που συγχρόνως οι σελίδες τους πάλλονται από περιπέτεια, αγωνία δράση και μυστήριο. Εκείνα που καλούν τον αναγνώστη να είναι σε εγρήγορση.

Νέλλη Πετροπούλου: Τα μυθιστορήματα δράσης με καλοδουλεμένη πλοκή, στα βήματα μιας εξιχνίασης προτρέπουν τον αναγνώστη να κάνει λογικούς συλλογισμούς. Στοχεύουν δηλαδή στον εγκέφαλο παρά στο συναίσθημα. Τι θεωρείτε ότι ενεργοποιεί κυρίως το «Ημερολόγιο του Άνχελ» στον αναγνώστη, την λογική ή το συναίσθημα;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Στο «Ημερολόγιο του Άνχελ», όλες οι αισθήσεις λειτουργούν στο ζενίθ από την αρχή μέχρι το τέλος. Η λογική παίζει με το συναίσθημα, σαν την γάτα με το ποντίκι, δημιουργώντας έτσι την απαραίτητη ισορροπία που χρειάζεται ένα μυθιστόρημα για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Νέλλη Πετροπούλου: Ταυτίζεστε κάπου, με κάποιον από τους ήρωες του βιβλίου σας; Συμβαίνει στους συγγραφείς να δανείζουν στοιχεία ή απωθημένα κομμάτια τους στους ήρωες τους.

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Πιστεύω ότι η ανθρώπινη ψυχή είναι ακόμα ανεξερεύνητη. Κατά τον Φρόιντ, κουβαλάμε μέσα μας πολλές και διαφορετικές εκδοχές του ίδιου μας του εαυτού, που αρκεί μία εξαιρετικά ιδιαίτερη κατάσταση για να τις αποκαλύψει και να τις φέρει στην επιφάνια αποκαλύπτοντας πλευρές μας που ούτε είχαμε ποτέ φανταστεί ότι μπορεί να υπάρχουν.
Με αυτή την λογική λοιπόν, δεν αποκλείεται ασυναίσθητα ο συγγραφέας να ταυτίζετε με τους ήρωες του, αποδίδοντας τους στοιχεία δικά του.

Νέλλη Πετροπούλου: Πόσο χρόνο χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί το βιβλίο και ποιος ήταν εκείνος που το διάβασε πρώτος;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Από την στιγμή που γεννήθηκε η ιδέα για «Το Ημερολόγιο του Άνχελ», πέρασαν σχεδόν δέκα χρόνια. Δέκα υπέροχα χρόνια έρευνας, ταξιδιών, μελέτης και αγωνίας. Και στους πρώτους που το εμπιστεύτηκα ήταν η οικογένειά μου.

Νέλλη Πετροπούλου: Αγαπημένοι σας συγγραφείς;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Αγαπημένοι είναι όλοι εκείνοι οι συγγραφείς που έχουν κάτι σημαντικό να μου πουν, και που καταφέρνουν να μου κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον όταν διαβάζω ένα βιβλίο τους.
Η λίστα είναι σίγουρα πολύ μεγάλη, και αν πρέπει να αναφέρω ενδεικτικά κάποιους θα έλεγα Γαλανάκη, Τερζάκης, Καζαντζάκης, Ζούργος, Καλπούζος, Νικολάου, Τσέχοφ, Μάρκες, Κόλλινς, Θαφόν, Έκο, Μπράουν… Αλλά είναι τόσοι και τόσοι άλλοι, όλοι το ίδιο σημαντικοί.

Νέλλη Πετροπούλου: Το «Ημερολόγιο του Άνχελ» έχει ήδη κυκλοφορήσει και στην Αίγινα. Ποιες είναι οι πρώτες εντυπώσεις αναγνωστών και φίλων σας στο νησί;

Ξένη Πετρίτου- Τριανταφύλλου: Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους φίλους και τους γνωστούς που αγκάλιασαν και αγάπησαν από την πρώτη στιγμή «Το Ημερολόγιο του Άνχελ».
Και είναι πραγματικά πολύ συγκινητικό όταν μου στέλνουν μηνύματα ή με σταματούν στον δρόμο για να μου πουν πόσο τους άρεσε, ή σε πιο σημείο έχει μείνει η ανάγνωσή τους και ότι ανυπομονούν να τελειώσουν ότι κάνουν για να το ξαναπάρουν στα χέρια τους και να δουν τι θα γίνει παρακάτω.
Αυτό το καλωσόρισμα του πρώτου μου μυθιστορήματος είναι και η καλύτερη προτροπή για την συνέχεια…



Η πρώτη παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει στην Αίγινα, το Σάββατο, 13 Ιουλίου 2019 στις 8:30 μ.μ,  στον Πύργο του Ράλλη.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν:
Γεώργιος Μπήτρος, εκπαιδευτικός
Κατερίνα Κωστίου, καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
Σοφία-Μαρία Πυρουνάκη, καθηγήτρια γαλλικών

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

Ελλάδα, Αίγινα, 2018
Η Δάφνη και ο Μιγέλ τρέχουν τρομοκρατημένοι. Πέτρες κατρακυλούν στο κατόπι τους. Η σκόνη τους πνίγει. Προσπαθούν απεγνωσμένα, στα τυφλά, να βρουν διέξοδο από τον λαβύρινθο της υπόγειας στοάς. Ο πανικός τούς έχει κυριεύσει. Ποιος είναι; Πώς ανακάλυψε τι ψάχνουν; Εγκλωβίζονται. Τους πλησιάζει. Η κάννη του όπλου του στρέφεται πάνω τους…

Καταλονία, 1450
Στο βασιλικό αβαείο της Σάντα Μαρία ντε Πομπλέτ, δύο μοναχοί βρίσκονται δολοφονημένοι με φρικτό τρόπο. Ο ένας από αυτούς είναι ο καλύτερος καλλιγράφος της Ισπανίας. Είχε διαταχτεί να φιλοτεχνήσει ένα ιδιαίτερο ιστορημένο χειρόγραφο, δώρο για τον Καοπένα, τον αυθέντη της Αίγινας, στην Ελλάδα.
Λίγους μήνες αργότερα, μια αποστολή με τρεις πολεμικές γαλέρες, με επικεφαλής τον διάδοχο του θρόνου του Στέμματος της Αραγωνίας και κατάφρακτους στρατιώτες, αποπλέει από τη Βαρκελώνη με προορισμό την Αίγινα.
Ο Άνχελ, νοτάριος και βασιλικός ακόλουθος της αποστολής, καταγράφει το χρονικό του ταξιδιού.
Το ημερολόγιό του θα αλλάξει πολλά χέρια στο πέρασμα των αιώνων, και μέσα από δολοφονίες, ναυάγια, πειρατικές επιδρομές, προδοσίες και ανεκπλήρωτους έρωτες, θα καταλήξει στο σήμερα, στα χέρια της Δάφνης, που με τον φίλο της τον Μιγέλ θα εμπλακούν σε μία ανελέητη καταδίωξη, στην προσπάθειά τους να ανακαλύψουν το πολύτιμο μυστικό που είναι αριστοτεχνικά κρυμμένο πίσω από μεσαιωνικά σύμβολα και δυσερμήνευτους αριθμούς.



Νέλλη Πετροπούλου