Search

Τον διεθνούς φήμης Έλληνα  εικαστικό Νίκο Φλώρο, συναντήσαμε πριν λίγες μέρες στην Αίγινα. Καθώς είμαστε στον απόηχο της 11ης Γιορτής Φιστικιού, θυμηθήκαμε πως  στην Αίγινα τον γνωρίσαμε  το 2009, μέσα από τη συμμετοχή του στο 1ο Φεστιβάλ Φιστικιού, στην έκθεση «14 Εικαστικές Φιστικιές», μια πρωτοποριακή ιδέα του αειμνήστου ζωγράφου Γιάννη Σανταντόνιο.

Νέλλη Πετροπούλου: Βρισκόμαστε στην Αίγινα Σεπτέμβρη του 2019. Πέρασαν ακριβώς δέκα χρόνια από το 1ο Aegina Fistiki Fest, δέκα χρόνια μετά από εκείνη την Εικαστική Φιστικιά σας που φιλοτεχνήσατε για την πρώτη γιορτή του καρπού της Αίγινας, το 2009.

Νίκος Φλώρος: Είχα τη χαρά να με προσκαλέσουν και να συνεργαστώ με τους διοργανωτές του 1ου Fistiki Fest, όπου μου έκαναν πρόταση να δημιουργήσω μια φιστικιά, μαζί με άλλους καταξιωμένους καλλιτέχνες. Δημιούργησα τη Φιστικιά του Φθινοπώρου, μια μεταλλική φιστικιά με τρία διαφορετικά μέταλλα και ζωγραφικά κομμάτια.
Αυτές οι φιστικιές εκτέθηκαν στον Πύργο του Μάρκελλου, ήταν μια συμπληρωματική εκδήλωση, μαζί με τις υπόλοιπες εκθέσεις του Φεστιβάλ που είχε αναλάβει η εξαιρετική Ίρις Κρητικού. Είχε τεράστια επιτυχία τότε, κάτι που δεν το περιμέναμε όταν μας έγινε η πρόταση.

Ν.Π.:Που βρίσκεται σήμερα η Φιστικιά του Φθινοπώρου;

Ν.Φ.: Φιλοξενείται στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού στην Αθήνα, με προοπτική να μεταφερθεί στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας. Ίσως εκεί να είναι ο τελικός προορισμός ή μπορεί να επιστρέψει στην Αίγινα.  Ήθελα να μείνει εδώ, αλλά δεν βρήκαμε τότε τον τρόπο να παραμείνει σε κάποιον αξιόλογο χώρο.
Η Αίγινα έχει έλλειψη από χώρους που μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλες εκθέσεις, παρόλο που έχουν ζήσει εδώ μεγάλοι καλλιτέχνες, όπως ο Μόραλης και τόσοι άλλοι. Με το σκεπτικό, εκείνες οι φιστικιές να γεννήσουν κι άλλες φιστικιές, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον η πόλη της Αίγινας να είχε ένα Μουσείο της Φιστικιάς.  Ένα διαδραστικό μουσείο, από τη συγκομιδή του φιστικιού μέχρι έργα που έχουν δημιουργηθεί για το φιστίκι, που είναι το σήμα κατατεθέν της Αίγινας.

Ν.Π.: Αν και η βάση σας είναι στην Νέα Υόρκη, επισκέπτεστε συχνά την Ελλάδα και την Αίγινα.  Ήσασταν στο νησί το τετραήμερο της  11ης Γιορτής Φιστικιού. Πώς σας φάνηκε η φετινή διοργάνωση;

Ν.Φ.: Ερχόμενος κάθε χρόνο στην Αίγινα και βλέποντας τις διαφορές, αυτό που είδα φέτος το 2019, για μένα ήταν απογοητευτικό.  Έχει γίνει πια μόνο εμπορικό και όχι το Φεστιβάλ Φιστικιού που πρωτοξεκίνησε. Τότε είχε συνδυαστεί το φιστίκι  με το εικαστικό, που αυτό ήταν και ο σκοπός, με την Διαδρομή των Καλλιτεχνών, με εικαστικούς, με δρώμενα, με πολιτιστικά… Δεν είχε δημιουργηθεί ένα εμπορικό φεστιβάλ αλλά ένα πολιτιστικό γεγονός.
Εύχομαι ο σημερινός δήμαρχος ο κ. Γιάννης Ζορμπάς, να κάνει ένα restart και να το επαναφέρει. Είναι  κάτι που εκπροσωπεί την Αίγινα και δεν πρέπει χρόνο με το χρόνο να χάνει την υπόστασή του, αλλά να καλυτερεύει. Εγώ είμαι πρόθυμος να βοηθήσω, να είμαι δίπλα σας, το θεωρώ ένα κομμάτι από τον εαυτό μου και μπορώ να υποστηρίξω αυτόν τον θεσμό. Δούλεψαν  πολλοί αξιόλογοι καλλιτέχνες για να το χτίσουν, είναι κρίμα σήμερα, μετά από 10 χρόνια, να είναι υποδεέστερο. Εύχομαι του χρόνου να έχουμε ένα διαφορετικό Φεστιβάλ Φιστικιού.

Ν.Π.: Είστε ο πρόεδρος του Ιδρύματος  «George Best Costacos», με έδρα στη Νέα Υόρκη και την Αίγινα. Με σκοπό του τον πολιτισμό και την χρηματοδότηση της έρευνας για τον καρκίνο του εγκεφάλου, διοργανώνει εκδηλώσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Να περιμένουμε λοιπόν πως η Αίγινα είναι στο πλάνο σας;

Ν.Φ.: Αγαπώ την Αίγινα είναι το δεύτερο σπίτι μου.  Αν και η καταγωγή μου είναι από την Τρίπολη Αρκαδίας, η Αίγινα με έχει κερδίσει. Ο υπέροχος ήλιος της, η ιστορία της, έχει πάντα κάτι να κάνεις. Είναι πολύ κοντά στην Αθήνα και μπορεί να είναι τουριστικός προορισμός όλο τον χρόνο. Με το «George Best Costacos» κάνουμε πολλές εκδηλώσεις και θα μπορούσε η Αίγινα να είναι το επίκεντρο. Υστερεί όμως σε πολλά,  έχει ένα φοβερό δυναμικό αλλά θαμμένο. Η Αίγινα αξίζει μια καλύτερη τύχη...
Το Ίδρυμα μπορεί να γεφυρώσει την Αίγινα με πόλεις του εξωτερικού. Πριν τρία χρόνια ήρθαν ο πρίγκιπας Δον Μιγκέλ της Μπραγκάνσα της Πορτογαλίας μαζί με τον Πρίγκιπα των Χόμπουργκ της Αυστρίας, τους ξεναγήσαμε και ενθουσιάστηκαν με το νησί. Θα μπορούσαμε σε συνεργασία μαζί τους να κάνουμε κάποιες δράσεις εδώ. Αν και δεν υπάρχουν οι υποδομές- πιστοποιημένα ελικοδρόμια, πεντάστερα ξενοδοχεία - για να δεχτούμε αυτόν τον τουρισμό. Κάποια πράγματα είναι αφημένα στην τύχη τους…
Με το Ίδρυμα «George Best Costacos», ξεκινήσαμε δυναμικά στην Αίγινα το 2009 με τους Ημιμαραθώνιους. Τότε  γίνονταν μόνο 5-6 Ημιμαραθώνιοι στην Ελλάδα, τώρα είναι τόσοι πολλοί που δεν έχει νόημα να κάνουμε το ίδιο. Πιστεύω από του χρόνου να συνεργαστούμε με την  καινούργια δημοτική αρχή και να κάνουμε κι εδώ πολλά δυναμικά και ιδιαίτερα πράγματα.
Θα ήθελα όμως να εκφράσω ένα παράπονό μου.  Αυτό που με έχει πικράνει στην Αίγινα είναι μια παρεξήγηση που είχε δημιουργηθεί  σε σχέση με το όνομα του Γεώργιου  Κωστάκου. Ο Γιώργος  ήταν αιγινήτης ηθοποιός του Μπρόντγουει, που έφυγε 42 ετών από καρκίνο εγκεφάλου και έτσι δημιουργήθηκε το Ίδρυμα, σε συμφωνία με την οικογένειά του. Στα πλαίσια των δράσεων που ξεκινήσαμε τότε σκεφτήκαμε να υπάρχει ένας δρόμος με το όνομά του. Ο Γιώργος διαφήμιζε την Αίγινα στο εξωτερικό πάντα , είχε γράψει και είχε παίξει έργα στο  Μπρόντγουεϊ που είχαν σχέση με την Αίγινα. Δόθηκε τότε το όνομά του σε οδό της Αγίας Μαρίνας, αλλά υπήρξαν διαφωνίες από κατοίκους, που βασίζονταν σε πολιτικές διαφορές. Πιστεύω ότι αξίζει ένα σημείο της Αίγινας να έχει το όνομά του.

Ν.Π.: Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην Αγία Μαρίνα, που είναι και η έδρα του Ιδρύματος στην Ελλάδα. Πώς βλέπετε το μέλλον της περιοχής;

Ν.Φ.: Η Αγία Μαρίνα είναι σαν να μπαίνεις σε μηχανή του χρόνου, είναι τρεις δεκαετίες πίσω. Χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί,  οι επιχειρηματίες να αναβαθμίσουν τον τόπο, γιατί αν μείνει έτσι σε βάθος χρόνου δεν έχει μέλλον.  Πρέπει να βρουν τρόπους να αναπτυχθεί ο τοπικός τουρισμός της, δεν μπορεί η σεζόν να είναι λίγους μήνες και τους υπόλοιπους να νεκρώνει.

Τη συζήτησή μας, διέκοψε για πολλοστή φορά ο εκκωφαντικός ήχος από διερχόμενα μηχανάκια.

Αυτός ο δρόμος θα έπρεπε να πλακοστρωθεί και να γίνει πεζόδρομος. Θα γκρινιάξουν όλοι, αλλά το όφελος θα το δουν γρήγορα. Το ίδιο έγινε και στο κέντρο της Τρίπολης, κανείς δεν ήθελε τον πεζόδρομο, θεωρούσαν ότι θα έχουν πρόβλημα τα καταστήματά τους, αλλά τελικά έγινε το αντίθετο και τώρα ευγνωμονούν τον τότε δήμαρχο που πήρε την απόφαση. Για μένα είναι απαραίτητο ο κεντρικός δρόμος της Αγίας Μαρίνας να είναι πεζόδρομος, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ν.Π.: Την καλλιτεχνική σας διαδρομή ανά τον κόσμο την παρακολουθούμε από τα μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας. Τελευταία στάση, η έκθεση στο  Άμπου Ντάμπι  με το  πορτρέτο του πρίγκιπα Mohammed bin Zayed Al Nahyan. Μετά  λοιπόν τα Αραβικά Εμιράτα, τι ακολουθεί;

Ν.Φ.: Η έκθεσή μου με τίτλο «Μαρία Κάλλας -Μήδεια - Αργοναύτες»  που παρουσιάστηκε στη Λισαβόνα, μου ζητήθηκε να παρουσιαστεί  στην Γερμανία στο Βούπερταλ και στο Ντίσελντορφ, μαζί με μια χορογραφία από το χοροθέατρο της Πίνα Μπάους. Είναι κάτι ιδιαίτερο, το μουσείο είναι εξαιρετικό και χαίρομαι που θα συνεργαστώ με τους φημισμένους  χορευτές της Πίνα Μπάους.

Ν.Π. : Σας ευχόμαστε καλή επιτυχία και ευχαριστούμε για τον χρόνο σας.

Ν.Φ.: Ευχαριστώ και εγώ.



Νέλλη Πετροπούλου

Ημερ. δημοσίευσης: 21-09-2019

Κατηγορία(ες): ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ->ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ

Tags: συνέντευξη, Νίκος Φλώρος