Search

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η χθεσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), σύμφωνα με την οποία εκδόθηκε προσωρινή διαταγή αναστολής των εργασιών βυθοκορήσεων και της απόρριψης βυθοκορημάτων στη θάλασσα, κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής της προβλήτας κρουαζιέρας στον Πειραιά. Ως αποτέλεσμα, από σήμερα 12/6/2020, έχει σταματήσει η διαδικασία απόρριψης τοξικού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά σε θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού. Αυτές οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές Απριλίου και εν μέσω περιορισμών λόγω Covid-19, παρόλο που έως σήμερα δεν έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση των εργασιών.

Αυτή η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί ένα σημαντικό βήμα, καθώς πλέον το δικαστήριο αναγνωρίζει το δραματικό κίνδυνο για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον από την προγραμματιζόμενη άντληση από το λιμάνι του Πειραιά και απόρριψη στα αλιευτικά πεδία του Σαρωνικού τουλάχιστον 620.600 m3 βυθοκορημάτων! Άγνωστη βέβαια παραμένει η ποσότητα βυθοκορημάτων που έχει ήδη απορριφθεί στη θάλασσα τους τελευταίους 2 μήνες.

Η συγκεκριμένη απόφαση του ΣτΕ αποτελεί μία νίκη όλων των φορέων που τους τελευταίους μήνες ύψωσαν το ανάστημά τους απέναντι στον παράνομο και παράλογο τρόπο εκτέλεσης αυτού έργου. Το έργο αυτό, με την προκάλυψη του «αναπτυξιακού χαρακτήρα», υλοποιείται παραβλέποντας τις νόμιμες διαδικασίες που προφυλάσσουν τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, αλλά και αγνοώντας την καθολική αντίδραση από τους χιλιάδες πολίτες του Πειραιά και των παράκτιων Δήμων του Σαρωνικού.

Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» στηρίζει αυτή την σημαντική απόφαση του ΣτΕ, αναγνωρίζοντας όμως ότι το πρόβλημα έχει απλώς ανασταλεί και χρειάζεται στοχευμένη δράση και συνεργασία τους επόμενους μήνες, έτσι ώστε να επιλυθεί οριστικά. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα θετικό προηγούμενο και για τις επόμενες αντίστοιχες εργασίες, που σχεδιάζονται με τον ίδιο τρόπο υλοποίησης, στα έργα επέκτασης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και στο Κερατσίνι – Πέραμα. Αυτονόητο είναι ότι κανένα έργο δεν μπορεί να θεωρείται αναπτυξιακό, όταν υλοποιείται με τρόπο που προξενεί μη-αναστρέψιμη καταστροφή στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.

Για το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»
Θοδωρής Τσιμπίδης
Διευθυντής





ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Γραφείο Τύπου

12/06/2020      


                                                  Δελτίο Τύπου

Δικαίωση των θέσεων της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής η απόφαση του ΣτΕ για το έργα στο λιμάνι του Πειραιά

Η απόφαση του ΣτΕ σχετικά με τη νομιμότητα των εργασιών που διεξάγονται στο λιμάνι του Πειραιά, δικαιώνει απόλυτα τις θέσεις της σημερινής Διοίκησης της Περιφερειας Αττικής, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην πρόσφατη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου τέθηκαν εννέα σημεία, τα οποία αποτελούν προϋπόθεση για την έγκριση της μελέτης που αφορά την υλοποίηση της επένδυσης.

Τα εννέα σημεία-προϋποθέσεις που περιλαμβάνει η απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου για την έγκριση της μελέτης, τα οποία επιμελώς ξεχνά η κα Δούρου, είναι τα παρακάτω:

  • Να αποτραπεί απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θάλασσα, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των 60.000 κ.μ. βυθοκορημάτων που θα προέλθουν από βυθοκορήσεις των ιδιαίτερα επιβαρυμένων περιοχών του προβλήτα Ηρακλέως και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.

  • Να προσδιοριστούν οι χώροι εξεύρεσης αδρανών υλικών που απαιτούνται για κατασκευή έργων.

  • Να προσδιοριστούν οι χώροι απόθεσης των αναγκαίων υλικών για την κατασκευή των έργων.

  • Να απαγορευτεί η σώρευση ιζημάτων βυθού αδρανών υλικών και σκωρίας στο χερσαίο χώρο στο εργοτάξιο στο Παλατάκι.

  • Να απαγορευτεί η μεταφορά αδρανών υλικών και σκωρίας οδικώς και η μεταφορά τους να γίνεται μόνο δια θαλάσσης.

  • Να εκπονηθεί με δαπάνες ΟΛΠ ΑΕ συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για ολόκληρη την παραλιμένια περιοχή, στην οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις από όλα τα προτεινόμενα με το master plan έργα.

  • Να υπάρχει ρητή δέσμευση ΟΛΠ για την άμεση υλοποίηση του έργου της ηλεκτροδότησης πλοίων της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας από την στεριά κατά τον ελλιμενισμό τους.

  • Να δημιουργηθεί μόνιμο δίκτυο σταθμών παρακολούθησης της ρύπανσης που θα καλύπτει με τακτικές μετρήσεις, την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τη φωτορύπανση και τον έλεγχο των θαλασσίων νερών και να συσταθεί μόνιμο παρατηρητήριο περιβαλλοντικής παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, το οποίο προτείνεται να στεγαστεί στο κτήριο των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιώς και Νήσων.

  • Να διαγραφεί η αναφορά «και πρόσθετων νηοδόχων πλοίων».


Η Περιφέρεια Αττικής έγκαιρα έθεσε το πλαίσιο υλοποίησης της επένδυσης και το ΣτΕ με την απόφαση του, ουσιαστικά ακύρωσε πράξεις που στηρίχθηκαν σε αποφάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και της διοίκησης Δούρου.



Ημερ. δημοσίευσης: 12-06-2020

Κατηγορία(ες): ΕΙΔΗΣΕΙΣ->ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ

Tags: θαλάσσια ρύπανση, Αρχιπέλαγος