Από: saronicmagazine.com

Ο κ. Κώστας Αδάμ ανέλαβε από τον Νοέμβριο του 2017 την άμισθη θέση του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας Αίγινας.
Τον συναντήσαμε στο γραφείο του στο Κ.Υ. για μια συζήτηση μαζί του, ώστε να αντιληφθούμε, όσο μπορούμε, τους παλμούς του μοναδικού δημόσιου φορέα υγείας στην Αίγινα.

Στις 26 Μαρτίου με αφορμή το τραγικό τροχαίο όπου ένας συμπολίτης μας έχασε τη ζωή του και το Κ.Υ. δεν είχε οδηγό ασθενοφόρου, το Δημοτικό Συμβούλιο Αίγινας αποφάσισε να ενεργοποιήσει την Επιτροπή Υγείας του Δήμου, ορίζοντάς την ως Συντονιστικό Κέντρο Επειγόντων Περιστατικών.

Νέλλη Πετροπούλου: Κύριε Αδάμ,  το πρόβλημα έλλειψης οδηγών ασθενοφόρου απασχολεί έντονα τους πολίτες και τους παραθεριστές του νησιού. Το νέο  Συντονιστικό Κέντρο του δήμου, μέσα στον μήνα που πέρασε από τον ορισμό του, έχει κάνει κάποια βήματα για λύση του προβλήματος;

Κώστας Αδάμ: Ναι, έχει γίνει μια πολύ ουσιαστική ενέργεια. Μετά από επαφές με τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ, διεφάνει η δυνατότητα να αποσπάσει δυο οδηγούς ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ από την Αθήνα στην Αίγινα, ώστε να καλυφθούν οι πρωινές βάρδιες Δευτέρα έως Παρασκευή που υπάρχει κενό. Το Λιμενικό Ταμείο ανέλαβε να καλύψει τα έξοδα μεταφοράς τους, ώστε να έρχονται το πρωί και να επιστρέφουν την ίδια μέρα.
Έχει φύγει το έγγραφο και αναμένουμε εντός των ημερών το αποτέλεσμα, που δείχνει να είναι θετικό.

Ν.Π.: Απ’ ότι γνωρίζουμε συμμετέχετε κι εσείς σε αυτό το  Συντονιστικό Κέντρο.

Κ. Αδάμ: Ο δήμος αποφάσισε να κάνει πιο διευρυμένη την Επιτροπή Υγείας και με πιο επιτελικό τρόπο. Συμμετέχω κι εγώ και η Διευθύντρια του Κ.Υ. η γιατρός κ. Σβετλάνα Λεονίδη, αλλά επισημαίνουμε πάντα ότι δεν είναι δυνατόν υπηρεσία του δήμου να είναι συντονιστής. Υπάρχουν ήδη οι θεσμοί που λειτουργούν πάνω σε αυτό, στο έκτακτο περιστατικό ή σε μια κρίση. Συντονιστής είναι το Κέντρο Υγείας και το Λιμεναρχείο. Το Κέντρο Υγείας έχει μια μορφή ετοιμότητας, έχει σε μόνιμη βάση εφημερεύον γιατρό, και το Λιμεναρχείο έχει επιχειρησιακό σχέδιο  αντιμετώπισης, που συντονίζει τέτοια είδους περιστατικά.
Βέβαια οποιαδήποτε βοήθεια μπορεί να συνεισφέρει στη λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε είναι καλοδεχούμενη, όπως και οι γιατροί που συμμετέχουν στην Επιτροπή, με τη συμβολή τους σε ένα έκτακτο περιστατικό όταν δεν έχουμε την ειδικότητα.
Ένα ακόμη  θετικό που βγήκε από αυτή την Επιτροπή, είναι το να γίνει καλύτερος συντονισμός των φορέων υγείας του νησιού, που εκτός από το Κ.Υ. είναι το Νοσοκομείο Άγιος Διονύσιος και το Νεφρολογικό Κέντρο, που έχουν τη θέληση να βοηθήσουν και την έχουν δείξει έως τώρα έμπρακτα.

Ν.Π.: Τι ακριβώς γίνεται σήμερα με τους οδηγούς ασθενοφόρων;

Κ. Αδάμ: Το Κ.Υ. διαθέτει τρεις οδηγούς ενώ χρειάζονται πέντε για να καλυφθούν όλες οι βάρδιες. Καλύπτουμε τα Σαββατοκύριακα και από  Δευτέρα έως Παρασκευή μια βάρδια είναι ακάλυπτη. Και οι τρεις οδηγοί, στα κενά, ανταποκρίνονται στα τηλέφωνα, όσο είναι ανθρωπίνως δυνατόν. Έχουν βάλει πλάτη όλα αυτά τα χρόνια, δεν έχουν πάρει ακόμη τις άδειες του 2015.
Το 2017 από τις 1.982 κλήσεις ανταποκριθήκαμε στις 1.890. Υπάρχουν όμως και πολλά περιστατικά που είναι άνευ σημασίας.  Από τις κλήσεις που λαμβάνουμε, σε ποσοστό 3 στα 11 περιστατικά χρήζουν άμεσης βοήθειας. Αλλά είσαι υποχρεωμένος να πας όταν καλεί κάποιος βοήθεια και όλο αυτό επιφορτίζει το πρόγραμμα λειτουργίας των οδηγών.

Για τις δύο θέσεις που λείπουν, έχουν προκηρυχθεί από τον ΑΣΕΠ τον Μάιο του 2017. Τον Νοέμβριο έγινε η επιλογή τους και αναμένεται η επικύρωση, πιθανόν τον Ιούνιο. Και πάλι όμως δεν μπήκε η εντοπιότητα, στους οδηγούς, που είναι αίτημα χρόνων.  Το 2015 είχαν έρθει δυο οδηγοί από την Αθήνα, αλλά έφυγαν και οι δυο. Οπότε πάλι είναι αβέβαιο αν θα μείνουν και αυτοί που θα έρθουν, με αυτές τις συνθήκες αμοιβών. Το πρόβλημα των οδηγών, μας ταλαιπωρεί χρόνια.

Ν.Π.: Κάποιοι πολίτες, μεμονωμένοι ή οργανωμένοι, με βασικές γνώσεις πρώτων βοηθειών ή μη,  προσφέρονται εθελοντικά ως οδηγοί ασθενοφόρου.

Κ. Αδάμ: Εθελοντές δεν μπορούμε να πάρουμε, απαγορεύεται.
Η συμβολή του εθελοντισμού είναι πολύ σημαντική στην κοινωνία μας, αλλά στο χώρο της Υγείας δεν χωράει. Είναι θέμα της πολιτείας, πληρώνουμε φόρους και απαιτούμε από την πολιτεία να λύνει τα προβλήματα. Και αυτό είναι απαίτηση, δεν παρακαλάμε. Απαιτούμε και διεκδικούμε να έχουμε αξιοπρεπή παροχή υπηρεσιών στην Υγεία.

Ν.Π. : Εκτός από οδηγούς, υπάρχουν άλλες ελλείψεις προσωπικού ή λειτουργιών στο Κ.Υ.;

Κ. Αδάμ.: Μας λείπουν σημαντικές ειδικότητες γιατρών, που είναι απαραίτητοι σε μόνιμη βάση.
Έχουμε παιδίατρο δύο φορές την εβδομάδα, χειρουργό και οφθαλμίατρο κάθε 15 μέρες, ακτινολόγο μια φορά την εβδομάδα και οδοντίατρο μόνο για παιδιά.
Έτσι όμως δεν καλύπτονται οι ανάγκες.

 Από γενικούς ιατρούς πάμε καλά, έχουμε έξι. Εξυπηρετούν τα Αγροτικά Ιατρεία Μεσαγρού, Πέρδικας, Βαθέος και Αγκιστρίου,  το μικροβιολογικό λειτουργεί σε ικανοποιητικό βαθμό και κάθε Παρασκευή γίνονται εμβολιασμοί για μικρούς και μεγάλους.
Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα φαρμάκων, των καυσίμων έχει λυθεί μόνιμα με υπογραφή σύμβασης με την ΕΚΟ. Προχωράμε σε διαδικασίας αναβάθμισης το οδοντιατρικού, να γίνει και για μεγάλους και σε ψηφιοποίηση του ακτινολογικού.
Εκτός από τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό επιτελεί σημαντικό ρόλο. Λόγω έλλειψης χειρουργού, αντιμετωπίζει μικροχειρουργικά περιστατικά καθημερινής φύσεως, με μεγάλη επιτυχία.

Ν. Π.: Αναφέρατε στη σύσκεψη Υγείας, ένα καθόλου ευκαταφρόνητο αριθμό πολιτών που εξυπηρετήθηκαν από το Κ.Υ. μέσα σε ένα έτος. Κατά καιρούς, σε δυσάρεστα περιστατικά, ακούγονται επικριτικά σχόλια για την λειτουργία του. Το μέγεθος του αριθμού εκείνων που δέχθηκαν την δωρεάν περίθαλψη, δεν νομίζω ότι αφήνει περιθώρια για απαξίωση των υπηρεσιών. Μας θυμίζετε τον αριθμό;

Κ. Αδάμ: Είναι κατανοητή η αγωνία και κάποιες φορές η οργή των πολιτών. Η αυστηρή κριτική είναι καλοδεχούμενη, αρκεί να είναι καλοπροαίρετη, ώστε να συμβάλει στην καλυτέρευση των συνθηκών. Έχουμε ελλείψεις, δεν το κρύβουμε, τις αναδεικνύουμε και πιέζουμε συνεχώς για μια αξιοπρεπή πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Κάθε τρεις μέρες στέλνω έγγραφα, παντού, σε υπουργούς, υφυπουργούς, στη 2η ΔΥΠΕ…
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στη λειτουργία μας είναι η γραφειοκρατία.  Ενώ υπάρχει η κεντρική βούληση, οποιοδήποτε αίτημα πρέπει να περάσει από τόσα πολλά στάδια, σφραγίδες, υπογραφές, άδειες, ότι γίνεται στο δημόσιο κράτος. Είναι τεράστιο το πρόβλημα.
Στο έτος που πέρασε,  58.000 πολίτες εξυπηρετήθηκαν από το Κέντρο Υγείας Αίγινας.

Νέλλη Πετροπούλου

Ημερ. δημοσίευσης: 26-04-2018

Κατηγορία(ες): ΕΙΔΗΣΕΙΣ->ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΑΙΓΙΝΑ

Tags: Κέντρο Υγείας Αίγινας, Κώστας Αδάμ