του Αλέξη Κράους
Κατασκευή αρχαίου σκάφους στο καρνάγιο της Αύρας.
Με την ευκαιρία της επίσκεψης της Περιφεριάρχη Ρ. Δούρου στην Αίγινα, της παρουσιάσαμε προτάσεις για μία ανάπτυξη στην χώρα και στο νησί μας, βασισμένες στον πολιτισμό και στην αρχαία κληρονομιά.
Πράγματι, επειδή η Ελλάδα όπως γνωρίζουμε διαθέτει έναν πολύ σημαντικό αριθμό υψηλότατης αξίας αρχαιολογικούς χώρους, που αναφέρονται σε πολλαπλούς τομείς του πολιτισμού, των τεχνών, της φιλοσοφίας, των επιστημών, της ιατρικής κ.λ.π., γνωστούς και αναγνωρισμένους παγκοσμίως, ίσως ήρθε ο καιρός να φανταστούμε ότι πρόκειται για μία μοναδική και ανεκτίμητη βάση οικονομικής αειφόρου ανάπτυξης. Επίσης, ας μην ξεχνάμε ότι αυτή η κατεύθυνση θα ενδυναμώσει την εθνική μας ταυτότητα και θα αφαιρέσει το επιχείρημα της αναφοράς στην αρχαιότητα από την άκρα δεξιά και μόνον.
Η ανάπτυξη σύγχρονων επιστημονικών προγραμμάτων, π.χ., για την Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη με την δημιουργία πρωτοποριακών εκπαιδευτικών και ερευνητικών κέντρων, θα καταστήσει την χώρα διεθνές σταυροδρόμι γνώσης με τεράστια ακτινοβολία. Εξ’ άλλου η πραγματοποίηση στην Βεργίνα, την Πέλλα και το Δίον ενός υπερσύγχρονου χώρου-πάρκου, όπως ήδη το πρότεινε στην δεκαετία του ’90, ο πρωτοπόρος αρχαιολόγος Δ. Παντερμαλής, με αντικείμενο την έρευνα της ζωής των αρχαίων Μακεδόνων, θα προσδώσει επιπλέον τεράστια ιδεολογική και επιστημονική ισχύ στην υπεράσπιση της ελληνικότητας της Μακεδονίας, που καλούμεθα άμεσα να υπερασπισθούμε στα απόνερα του Μακεδονικού.
Η ανάπτυξη τουριστική και άλλη της Αττικής, που καλύπτει την περιοχή της Βραώνας με το ιερόν της Αρτέμιδος, ως προστάτιδος των λεχώνων και των μικρών παιδιών, το Αμφιάρειο, την Ελευσίνα αλλά και τον κόλπο της Σαλαμίνας, περιμένει χρόνια τώρα ένα επιτελείο στο ύψος των περιστάσεων. Γιατί δεν έχουμε δεκαριά τριήρων να διασχίζουν τον Σαρωνικό, (;) Γιατί κανένα τουριστικό πλοίο δεν γυρνάει στον κόλπο της Σαλαμίνας, με μεγάλες οθόνες, όπου με τα σύγχρονα μέσα θα γίνεται η αναπαράσταση της ιστορικής ναυμαχίας, που έσωσε την Αθήνα και την βάση του Δυτικού πολιτισμού;
Το ίδιο ισχύει και για τον Μαραθώνα. Δεν ενδιαφέρουν άραγε κανέναν αυτά τα τουριστικά προϊόντα!; Ξέρουμε πια πως ”οι ξένοι” μόνον εμάς περιμένουν χρόνια τώρα να κινηθούμε! Η Ενωμένη Ευρώπη θα δεχόταν με ανοιχτές αγκάλες και ενθουσιασμό την χρηματοδότηση όλων αυτών των σχεδίων, όπως ήδη αυτό έγινε για την περιοχή της Ακρόπολης, παρά τις ανόητες παλαιότερες δηλώσεις της Μ.Μερκούρη.
Η ανάπτυξη τουριστική και άλλη της Αττικής, που καλύπτει την περιοχή της Βραώνας με το ιερόν της Αρτέμιδος, ως προστάτιδος των λεχώνων και των μικρών παιδιών, το Αμφιάρειο, την Ελευσίνα αλλά και τον κόλπο της Σαλαμίνας, περιμένει χρόνια τώρα ένα επιτελείο στο ύψος των περιστάσεων. Γιατί δεν έχουμε δεκαριά τριήρων να διασχίζουν τον Σαρωνικό, (;) Γιατί κανένα τουριστικό πλοίο δεν γυρνάει στον κόλπο της Σαλαμίνας, με μεγάλες οθόνες, όπου με τα σύγχρονα μέσα θα γίνεται η αναπαράσταση της ιστορικής ναυμαχίας, που έσωσε την Αθήνα και την βάση του Δυτικού πολιτισμού;
Το ίδιο ισχύει και για τον Μαραθώνα. Δεν ενδιαφέρουν άραγε κανέναν αυτά τα τουριστικά προϊόντα!; Ξέρουμε πια πως ”οι ξένοι” μόνον εμάς περιμένουν χρόνια τώρα να κινηθούμε! Η Ενωμένη Ευρώπη θα δεχόταν με ανοιχτές αγκάλες και ενθουσιασμό την χρηματοδότηση όλων αυτών των σχεδίων, όπως ήδη αυτό έγινε για την περιοχή της Ακρόπολης, παρά τις ανόητες παλαιότερες δηλώσεις της Μ.Μερκούρη.
Η Επίδαυρος εκτός από θέατρο, υπήρξε το μεγαλύτερο και ίσως αρχαιότερο νοσοκομείο, ήδη από την μυκηναϊκή εποχή. Πότε πια θα ξαναχρησιμοποιήσουμε τα αρχαία πρότυπα της ιατρικής σε συνδυασμό με την άθληση και την θέαση, γνωστά και σεβαστά σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο;
Πότε το θέατρο του Διονύσου, πρώτο θέατρο στην ιστορία, θα γίνει επιτέλους προσκύνημα όλων των θεατρικών και κινηματογραφικών σχολών του κόσμου;
Πότε το θέατρο του Διονύσου, πρώτο θέατρο στην ιστορία, θα γίνει επιτέλους προσκύνημα όλων των θεατρικών και κινηματογραφικών σχολών του κόσμου;
Πολλές από αυτές τις προτάσεις έχουν διατυπωθεί από σπουδαίους ειδικούς Έλληνες και ξένους τουλάχιστον μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα πρόγραμμα διαμόρφωσης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας, φαίνεται να μελετήθηκε το 1945 από σπουδαίους Έλληνες Πολεοδόμους και να ακυρώθηκε στην περίοδο του Εμφυλίου, για να καταλήξει στην αθλιότητα δυστυχώς της πρώτης Καραμανλικής εποχής, της αντιπαροχής. Στην αθλιότητα και τον βούρκο βυθίστηκε τότε και η Σαλαμίνα. Εκείνα τα χρόνια δεκάδες αρχαιολογικοί χώροι σπουδαίας σημασίας κατεστράφηκαν για να κατασκευαστούν ξενοδοχεία σε όλη την χώρα, αντί να παντρέψουμε αρχαιολογία και ανάπτυξη, κάνοντας τα ξενοδοχεία του Ε.Ο.Τ. ,τα ίδια, μουσεία για τα επιτόπου ευρήματα. Θυμίζουμε ότι το ξενοδοχείο του Σουνίου, έχει κτιστεί πάνω στο αρχαίο λιμάνι. Το σημερινό πρότυπο είναι η κατασκευή του Μετρό με τα υπέροχα εκθετήρια.
Η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων τον καιρό της Μ.Μερκούρη, έμεινε ατελείωτη και περιμένει την ολοκλήρωσή της.
Όσο για την Αίγινα, πέρα από τα υπέροχα καποδιστριακά και την αξιοποίησή τους, που βρίσκονται σε καλό δρόμο, προτείνουμε την κατασκευή αρχαίου σκάφους, στην περιοχή της Αύρας, εκεί, δίπλα στο παλιό καρνάγιο!
Οι Έλληνες αρχαιολόγοι από τότε που υπάρχουν οι υπηρεσίες τους, μαζί με τις ξένες αποστολές, έχουν επιτελέσει ένα τεράστιο έργο, ελάχιστα αξιοποιημένο. Η υποθαλάσσια αρχαιολογία βρίσκεται ακόμα στα ξεκινήματά της 40 χρόνια μετά την δημιουργία της υπηρεσίας των εναλίων αρχαιοτήτων από τον Κ.Καραμανλή. Την ίδια ώρα εκατοντάδες, εάν όχι χιλιάδες τόννοι αρχαιοτήτων έχουν αφαιρεθεί από την θάλασσα, βάση του αρχαίου πολιτισμού μας, από αρχαιοκάπηλους κάθε κοινωνικής προέλευσης και χώρας της Ευρώπης!