ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΣΑΝΤΣΟ – ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ της Ηρώς Διαμαντούρου
Σκηνοθεσία: Πάρις Τακόπουλος, Ερμηνεία: Νίκος Καλαμό, Ένδυμα: Βέρα Ζεύκη
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 18, 19 και 20 Οκτωβρίου 2013 ώρα: 9:30 μμ, αίθουσα BlackBox, Εισιτήριο: 10 ευρώ, άνεργοι: 8 ευρώ Διάρκεια παράστασης: 55’
Ο Δον Κιχώτης, ο Αλόνσο Κιχάνος δηλαδή, λίγο πριν πεθάνει έμεινε για πρώτη φορά ολομόναχος, χωρίς να τον ζαλίζει ο ασταμάτητος και πεζός αντίλογος του Σάντσο Πάντσα. Άρρωστος και ταλαιπωρημένος από τις εξευτελιστικές του περιπέτειες, βίωσε την απόλυτη μοναξιά και την απέχθεια απέναντι στον δημιουργό του. Για τις τελευταίες του αυτές έξι ώρες, ο Θερβάντες έγραψε πολύ λίγα πράγματα. Το ανικανοποίητο όμως πνεύμα του Δον, έρχεται να μας εξομολογηθεί τι συνέβη στη μοναχική και μυστική εκείνη σκηνή θανάτου.
Πρόκειται για κωμικοτραγικό εσωτερικό μονόλογο διάρκειας 55’, που αναφέρεται στη σχέση του ανθρώπου με τα ιδανικά του και κυρίως στην επώδυνη διαδρομή προς την διάλυση των προσωπικών μύθων και την αποκατάσταση του απλού εαυτού. Αποτελεί ως εκ τούτου μια έμμεση υποκειμενική παρουσίαση και ανάλυση του Δον Κιχώτη του Θερβάντες, συμπληρώνοντας έτσι ένα κενό του μεγάλου αυτού έργου-μανιφέστου ενάντια στο Εύκολο, έργο που, όπως είπε ο Χάινε, είναι η «καλύτερη σάτιρα κατά του ανθρώπινου ενθουσιασμού».
Ο μονόλογος γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας του ηθοποιού Νίκου Καλαμό, που θα το ερμηνεύσει για πρώτη φορά.
Αποσπάσματα
«Όλη μέρα καθισμένος στην ηλιόλουστη αυλή του, ο Αλόνσο ο Καλός έπληττε… Ξερόχωμα, πετραδάκια, ψίχουλα στις γωνίες της βεράντας, ξερά φύλλα, μαμούνια, σαύρες, σαμιαμίθια, ό,τι σιχαινόταν ο κόσμος όλος έκανε τον Αλόνσο ευτυχισμένο. Αλλά να, ο κόσμος όλος τα σιχαινόταν. Τα βαριόταν, δεν αρκούνταν σε αυτά. Κι ο Αλόνσο δεν είχε τη δύναμη να απολαύσει το μοναχικό του γούστο -και βαριόταν επίσης, τελικά.»
…
«Πάντα θα υπάρχουν οι Άλλοι. Αυτοί που δεν κατάφεραν να κοιμηθούν ακούγοντας το παραμύθι… Και τελικά μας ξεγελάσανε… Και σηκωθήκανε αργότερα μέσα στο σκοτάδι και, ενώ εμείς κοιμόμασταν, αυτοί ετοιμάζανε στα μυστικά την επομένη μέρα που θα μας έβρισκε αιχμάλωτους και μόνους…»
…
«Είναι μήπως ξεγνοιασιά το φαγητό για το οποίο άλλος πεινάει κι άλλος κάνει δίαιτα; Είναι ξεγνοιασιά η φιλία, για την οποία πρέπει να έχουμε την καρδιά ανοιχτή, αλλά τα αυτιά κλειστά; Είναι ξεγνοιασιά το σώμα; Το χρήμα για το οποίο σκοτώνουμε ή σκοτωνόμαστε; Πού την είδες την ξεγνοιασιά Σάντσο;»
*********************
Σύντομη παρουσίαση
Ο Δον Κιχώτης περνά τις τελευταίες έξι ώρες της ζωής του χωρίς τον Σάντσο και οδηγείται σε μια λυτρωτική απόρριψη του προσωπικού του μύθου, την οποία θέλει διακαώς να κοινοποιήσει στον κόσμο. Ο εσωτερικός αυτός μονόλογος συμπληρώνει ένα κενό του Δον Κιχώτη του Θερβάντες και αποτελεί μια έμμεση υποκειμενική ανάλυση του πρωτότυπου έργου.
*********************
Βιογραφικά
Η Ηρώ Διαμαντούρου (Αθήνα 1965) σπούδασε φιλολογία και μουσική, εργάστηκε ως μεταφράστρια μουσικολογικών κειμένων και συνεργάστηκε επί πολλά χρόνια με την ΕΡΤ για τη μουσική επιμέλεια διαφόρων ντοκιμαντέρ. Έχει εκδώσει δύο μυθιστορήματα (Η Μαγική Συγχορδία , 2004 και Το Ωδείο, 2008, εκδ. Αλεξάνδρεια) και έχει συνθέσει την πρωτότυπη μουσική του ντοκιμαντέρ Επιστροφή στη Μήλο (Ηρωνικός, 2008). Ο μονόλογος Μια νύχτα χωρίς τον Σάντσο – Οι τελευταίοι λόγοι του Δον Κιχώτη πάνω στον σταυρό του (2013) είναι το πρώτο θεατρικό της έργο, γραμμένο ειδικά για τον Νίκο Καλαμό.
Ο Νίκος Καλαμό σπούδασε θέατρο στις σχολές του Γ. Θεοδοσιάδη και του Γ. Βαφειά. Από το 1979 κι έπειτα φοίτησε για έξι χρόνια στο Stella’sAdlerN.Y. ConservatoryofActing. Συμμετείχε σε 18 Off και Off–Off παραγωγές στο Broadway και σε παραστάσεις που έγιναν στην ελληνική παροικία της Astoria. ΕίναιμέλοςτουScreenActorsGuild – SAG – καιτουEquityActorsAssociation. Στην Ελλάδα συνεργάστηκε με το Αντιθέατρο και πήρε μέρος σε ταινίες του Ε.Κ.Κ. Από το 1997 έχει ιδρύσει το Θεατρικό Φυτώριο Αίγινας, με το οποίο παρουσιάστηκαν τα εξής: «Ο Επιστάτης» του Χάρολντ Πίντερ, «Τέλος Παιχνιδιού» του Σάμιουελ Μπέκετ, «27 βαγόνια γεμάτα βαμβάκι» του Τέννεσυ Γουίλλιαμς, «DrinkinginAmerica» του Έρικ Μπογκόζιαν (μτφ. Νίκος Καλαμό), «Μία αναφορά στην ακαδημία» του Φραντς Κάφκα (μτφ. Νίκος Καλαμό / Λ. Άννινος), «Η γυναίκα της Ζάκυθος» του Δ. Σολωμού, Ραψωδία α΄ από την «Οδύσσεια» του Ομήρου (μτφ. Δ. Μαρωνίτης) και «Ο προτελευταίος των Μόνικιν» του Πάρι Τακόπουλου, που παίχτηκε και στα αγγλικά, σε αγγλικό κείμενο του ιδίου του συγγραφέα, στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου και στα πλαίσια του διεθνούς Φεστιβάλ FITA στο Λονδίνο.
Πληροφορίες για την αγορά εισιτηρίων: (Αναλυτική version)
Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση
Αγορά με πιστωτική κάρτα: Τηλεφωνικά στο 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00 και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr
Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC (Σύνταγμα, Πειραιά, Γλυφάδας, Αγ. Δημητρίου Metro Mall, Athens Mall Μαρούσι):
Ωράριο λειτουργίας PUBLIC: Σάββατο, 09:00 – 20:00
Καθημερινές, 09:00 – 21:00
Πληροφορίες για την αγορά εισιτηρίων: (σύντομη version)
Προπώληση:
Ταμεία Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, Ταύρος), 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 – 14:00, www.mcf.gr και στα καταστήματα public (Σύνταγμα, Πειραιά, Γλυφάδας, Αγ. Δημητρίου Metro Mall, Athens Mall Μαρούσι)