Το περασμένο δημοτικό συμβούλιο, γέννησε τεράστια ερωτήματα για το πού εν γένει πηγαίνουμε και πώς πορευόμαστε σ’ αυτό το νησί.
Τα θέτουμε όλα εξαρχής:
Ούτε φασόλια να ήτανε. Να βάλουμε λίγα παραπάνω να φάει κανένας πεινασμένος.
“Και πάνω απ’ όλα, θα’ θελα μια απόλυτη και τεκμηριωμένη απάντηση, γιατί ο προϋπολογισμός του έργου είναι 32,5 εκατομμύρια και δεν είναι ένα καπρίτσιο, μία περιέργεια, γιατί άραγε βγήκε 32,5 εκατομμύρια· το ύψος του προϋπολογισμού είναι καθοριστικό, καθοριστικότατο θα’ λεγα, για να γίνει ή να μη γίνει το έργο. Φαντάζομαι θα υπάρχει μία τεκμηριωμένη απάντηση”, είπε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης του νέου Δημοτικού Συμβουλίου στην τοποθέτησή του σ’ αυτό το Δ.Σ που σίγουρα θα έχουμε να θυμόμαστε.
Η νέα Περιφερειάρχης, πριν αναλάβει επισήμως, προειδοποιεί τον Γιάννη Σγουρό ότι “οι όποιες απόπειρες δέσμευσης της νέας περιφερειακής αρχής και καταστρατήγησης της βούλησης των πολιτών θα πέσουν στο κενό”.
Σ’ αυτό το σημείο, μια συζήτηση με τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη, έναν έμπειρο, ψύχραιμο, υπεύθυνο δημόσιο άνδρα μοιάζει το λιγότερο απαραίτητη. Και για τον αγωγό, φυσικά, αλλά και εφ’ όλης:
Καταρχήν, η απόφαση του Δ.Σ. για τον αγωγό ήταν ομόφωνη. Εφόσον είχατε ενστάσεις, και μάλιστα σοβαρές, γιατί ψηφίσατε ναι;
Διότι το θεώρησα το λιγότερο κακό. Είναι μία διαδικασία η οποία προχωράει, όσο κι αν διατηρώ επιφυλάξεις για το πώς προχωράει όλα αυτά τα χρόνια.
Για να ανατρέξουμε λίγο στα μέχρι τώρα και να καταλάβουμε πώς φτάσαμε ως εδώ, η προμελέτη για τον υποθαλάσσιο ήταν έτοιμη στις αρχές του 2011.. Είναι προμελέτη όσον αφορά σε ένα μεγάλο κομμάτι της κατασκευής, αλλά έχει και οριστικά στοιχεία μέσα, με κυριότερο ότι εξασφαλίζει όλες τις άδειες, οι αδειοδοτήσεις όλες δηλαδή είναι εξασφαλισμένες.
Τότε, λοιπόν, για πρώτη φορά εμφανίστηκε το θέμα της αποτελεσματικής προστασίας του αγωγού. Ενώ είπαμε ότι έτσι όπως γίνονται αυτοί οι αγωγοί, ποντίζονται και κάθονται στο βυθό, όπου αυτή η λύση είχε έναν προϋπολογισμό περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ, που είναι απολύτως ρεαλιστικός και εκεί πιστεύουμε πως είναι το κόστος ενός τέτοιου έργου -με την έκπτωση που μπορεί να δοθεί ίσως να φτάσει τα 10 εκατομμύρια ή και λιγότερο- εμφανίστηκε το θέμα της προστασίας, πώς θα προστατεύσουμε τον αγωγό.
Τέθηκε το θέμα μήπως τυχόν προξενηθεί ζημιά από τις άγκυρες των πλοίων που αγκυροβολούν στη διαδρομή και δεύτερον από τις ανεμότρατες που μπορούν να παρασύρουν ή να προξενήσουν ζημιά στον αγωγό.
Όσον αφορά τις άγκυρες, η δική μας απάντηση ήταν ότι το επίσημο αγκυροβόλιο του Πειραιά, είναι μισό μίλι απόσταση από εκεί που περνάει ο αγωγός και ως εκ τούτου, ένας τέτοιος κίνδυνος καθίσταται μηδαμινός. Δηλαδή απαγορεύεται να αγκυροβολήσεις στη διαδρομή του αγωγού, κι αν μάλιστα είναι σημειωμένο στους χάρτες -που θα ήταν σημειωμένο και μάλιστα πάρα πολύ εμφατικά- τότε δεν έχουνε κανένα λόγο οι πλοίαρχοι των πλοίων να ριξουν εκεί τις άγκυρές του. Θα το έχουνε δύο φορές στο μυαλό τους: πρώτον ότι πρόκειται για απαγορευμένη για αγκυροβόλιο περιοχή και δεύτερον ότι επισημαίνεται. Και ο άλλος κίνδυνος, είναι η ανεμότρατα, που παρεμπιπτόντως ήταν δική μου παρότρυνση “ασχοληθείτε
με τις ανεμότρατες”.
Όπως και να’ χει, η σημερινή διοίκηση κατέληξε τότε ότι για να προστατεύσουν τον αγωγό, καλό θα είναι να τον βάλουν σε ένα όρυγμα στο βυθό, κάτι που είναι πολύ δύσκολη δουλειά και ανεβάζει το κόστος στο διπλάσιο, σύμφωνα με τις μελέτες που παρουσιάστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Έλεγε, δηλαδή, η μελέτη αυτή ότι θα τον προστατεύσουμε έστω κι αν πάμε 24 εκατομμύρια.
Κατά την άποψή μου, και το είχα πει, πρώτα -πρώτα η εκτίμηση και διαχείριση κινδύνου, που είναι ένα μεγάλο επιστημονικό πεδίο, δεν είχε γίνει με σωστό κι επιστημονικό τρόπο. Σ’ εκείνη τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ρώτησα τους μελετητές, (τους οποίους είχα αναγκάσει προσωπικά να προσφύγουν σε ειδικούς συνεργάτες και είχανε αποταθεί σε ένα εγγλέζικο γραφείο, που τους βοήθησε κατά δική τους ομολογία θεαματικά, για το πώς να κάνουν αυτήν την προμελέτη) αν είχαν συμβουλευτεί τους εγγλέζους τεχνικούς για την προστασία του αγωγού. Και μου είπαν όχι. Γιατί
όχι; ρώτησα.
Γιατί, απάντησαν, έχουμε σταματήσει κάθε συνεργασία επειδή τους χρωστάμε λεφτά.
Αυτή την αδυναμία του σχεδιασμού, της εκτίμησης και διαχείρισης κινδύνου την είχα επισημάνει πολύ έντονα και χαρακτηριστικά, αλλά πάλι, όπως έκανα και προχθές, είπα ας το αποδεχθούμε, απλά μελετήστε περισσότερο αυτό το θέμα, αξίζει τον κόπο να το ψάξουμε και να μη δώσουμε 12 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω διότι κάποτε μία ανεμότρατα θα περάσει, δυνάμει, και θα τον παρασύρει.
Ε, η εκτίμηση αυτή ούτε τότε έγινε, ούτε τώρα γίνεται.
Και στην προγραμματική σύμβαση που κληθήκαμε να υπογράψουμε προχτές αυξήθηκε πάλι κατά 3 εκατομμύρια το κονδύλι για συνοδευτικά υποέργα, ή για τα έξοδα της επιστασίας του έργου από την αρχαιολογική, αλλά όλ’ αυτά δεν τα έχει κοστολογήσει κανείς, δεν είναι πουθενά καταγεγραμμένα, δεν τα εγκρίναμε στο δημοτικό συμβούλιο…”
Θεωρείτε πως αυτές οι αιτιάσεις μπορεί να σταθούν εμπόδιο στην υλοποίηση του έργου;
Εύχομαι πως όχι, γιατί πραγματικά είναι ένα έργο εξαιρετικά σημαντικό για το μέλλον του νησιού, αλλά αν δε γίνεται κάτι σωστά, στρωτά, με βήματα μελετημένα, δεν κινδυνεύει από τη φύση του να μην υλοποιηθεί; Για την ώρα δεν είναι καν ξεκάθαρο από πού θα αντληθούν αυτά τα χρήματα.
Να σας πω και κάτι άλλο – μας είπε στην προχτεσινή συνεδρίαση ο Δήμαρχος μεταξύ των άλλων, ότι πρέπει οπωσδήποτε να το ψηφίσουμε, διότι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και να έχει βγει σε δημοπρασία, κάτι που ειλικρινά δεν κατάλαβα. Το ΕΣΠΑ το καινούργιο, το Σύμφωνο Εταιρικής Συμφωνίας, δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι μέσα σε τρεις- τέσσερις μήνες θα οριστικοποιηθεί το νέο ΕΣΠΑ, θα γίνει η κατανομή στις διάφορες περιφέρειες, θα ανοίξει το μέτρο;
Είναι πολλά τα ερωτηματικά, κι όσο περισσότερα είναι τόσο πιο έωλη καθίσταται κατά την άποψή μου η πραγματοποίηση του έργου.
Σας φαίνεται λογικό, ή δημοκρατικό, να παίρνονται τόσο σοβαρές αποφάσεις από την απερχόμενη δημοτική αρχή, ή την απερχόμενη περιφέρεια, χωρίς συνεννόηση με τους εκλεγμένους διαδόχους τους, ένα μήνα πριν τη λήξη της θητείας τους;
Προφανώς όχι, γι αυτό κι είναι πολύ θετικό που ήταν παρών ο κ. Μούρτζης στο συγκεκριμένο Δ. Σ. Αλλά φαντάζομαι ότι κι ο κ. Σγουρός θα είναι σε αντίστοιχη συνεννόηση με την κ. Δούρου.
Σε περίπτωση που δε συμβαίνει αυτό, θα το αποκαλούσατε έλλειψη διαφάνειας;
Μας απαριθμείτε τις κατά της γνώμη σας κύριες πληγές της καθημερινότητάς μας στο νησί; Ποια είναι τα προβλήματα που πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να αντιμετωπίσει η διοίκηση του κ. Μούρτζη από τον Σεπτέμβρη;
Μπορούμε να υπολογίζουμε σε μια ενεργή και υπεύθυνη αντιπολίτευση από τη μεριά σας;
Είστε αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για το αύριο;
Βικτώρια Τράπαλη
Τόνια Ζαραβέλα