ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Ταξίδι με… πολύχρωμα πλοία

Written by aeginalight

Με εξαιρετική επιτυχία ξεκίνησε και συνεχίζεται η έκθεση των ξύλινων καραβιών του Συράκου Δανάλη στην γκαλερί Τεχνοχώρος.

Με εξαιρετική επιτυχία ξεκίνησε και συνεχίζεται η έκθεση των ξύλινων καραβιών του Συράκου Δανάλη στην γκαλερί Τεχνοχώρος. Χαρακτηριστική η παρουσίαση της Αντιγόνης Καράλη στο Έθνος:

Έργα από την τελευταία εικαστική δουλειά του Συράκου Δανάλη με θεματικό πυρήνα το καράβι, ως αντικείμενο και φορέα νοήματος περιλαμβάνει η έκθεση «πλοιον < πλέω» που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη, στην αίθουσα τέχνης «Τεχνοχώρος» (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη).

Τα ξύλινα σκαριά του Συράκου Δανάλη αποτελούν μια εκτεταμένη ενότητα δουλειάς των τελευταίων πέντε ετών. Τα έντονα χρώματα, οι καλοδουλεμένες φόρμες, οι χιουμοριστικοί υπαινιγμοί χαρακτηρίζουν τόσο τις γλυπτικές αυτές συνθέσεις όσο και την προγενέστερη ζωγραφική του ενασχόληση.

Ευαισθησία
Ο Δανάλης καταπιάνεται με τη «δημιουργία των καραβιών του με την ίδια πειθαρχία και υπομονή που οι ξυλοναυπηγοί κατασκευάζουν τα σκάφη τους στο καρνάγιο. Και πράγματι, κάθε σκάφος προσεγγίζεται με μοναδική ευαισθησία και έμπνευση, με μαστοριά και φαντασία, χωρίς απόπειρες μοντελισμού, χωρίς ναυπηγικά σχέδια, χωρίς εμμονικές επεξεργασίες. Με τη μοναδικότητα του χειροποίητου και τα υπαινικτικά σχόλια που διακρίνονται μέσα απ’ τα μυστηριώδη φώτα, τα φουσκωμένα πανιά, τα ονόματα στην πρύμνη», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Ηρα Παπαδοπούλου.

Το αντί-κείμενο «καράβι» μελετάται με τον ίδιο αφοπλιστικό θαυμασμό που μπορούμε να εντοπίσουμε τόσο στα έργα της ελληνικής λαϊκής παράδοσης όσο και στις αμέτρητες αναφορές στα κείμενα των Ελλήνων λογοτεχνών.

Στα πολύχρωμα πλοία-γλυπτά του Δανάλη η κλίμακα είναι το «κυρίαρχο μέσο που εξυπηρετεί τη βάση του εγχειρήματος: Οι αφοπλιστικές τους διαστάσεις τα μετατρέπουν σε μεγάλα παιχνίδια που επιχειρούν να μας ταξιδέψουν και να μας επαναφέρουν στη ζωντάνια και την ελευθερία της ξεχασμένης μας παιδικότητας… Αλλοτε ως μικροί μάστορες και άλλοτε ως επίδοξοι πειρατές ή ως πρωταγωνιστές σε φανταστικές αποδράσεις, αυτά τα τεχνικά επιδέξια και υφολογικά ευανάγνωστα αντι-κείμενα αποτυπώνουν τις δικές μας ιδανικές πλεύσεις. Πλεύσεις που εύκολα ?σκαρώναμε? ως παιδιά-καπετάνιοι και που δύσκολα πραγματοποιούμε ως ?ώριμοι? στεριανοί».

Η ίδια επισημαίνει ότι τα καράβια του Συράκου Δανάλη είναι «μεγάλα για να χωρέσουν τους συνοδοιπόρους μας, γερά για τις ταραγμένες θάλασσες, πολύχρωμα και φωτεινά για να διακρίνονται από μακριά, τα καράβια αυτά είναι παιχνίδια που ταξιδεύουν τη σκέψη. Σκαριά για μεγάλα ταξίδια και μεγάλους ονειροπόλους».

Γεννημένος στην Αθήνα το 1927, ο Συράκος Δανάλης σπούδασε σχέδιο υφάσματος στο Μπέργκαμο της Ιταλίας αλλά από πολύ νωρίς ακολούθησε τον χώρο του κινηματογράφου όπου και καθιερώθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες διευθυντές φωτογραφίας. Με περισσότερες από ογδόντα ταινίες μεγάλου μήκους στο ενεργητικό του, αλλά και εκατοντάδες ντοκιμαντέρ, σίριαλ και τηλεοπτικές εκπομπές κατά τη διάρκεια της εικοσαετούς συνεργασίας του με την ΕΡΤ, ο Δανάλης, βετεράνος του φακού, εργάστηκε ακατάπαυστα δημιουργώντας με το φως και τη σκιά αφηγήσεις και αυτοτελείς κόσμους για τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.

Στην ενασχόλησή του με τα εικαστικά ο Δανάλης καταπιάστηκε με τη δημιουργία γλυπτικών και ζωγραφικών έργων πάντα με βάση το ξύλο. Τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται στην Αίγινα. Η έκθεση διαρκεί έως τις 30 Ιουλίου.

About the author

aeginalight

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.