Τι μέλλον μπορεί να έχουν τα οχυρά της Πέρδικας και του Τούρλου αν αντιμετωπιστούν απλά σαν περιουσιακά στοιχεία; Αντίστοιχα, τι μέλλον θα μπορούσε να έχει η οικονομία της Πέρδικας, όταν χρειαστεί να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό επενδυτή στην έκταση των οχυρών;
Ακόμα και αν μια επένδυση ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις, τι μας εγγυάται τη συνέχεια;
Νομίζω πως στο βαθμό που δεν εμπλέκεται το Υπουργείο Πολιτισμού στο θέμα των οχυρών, η εξέλιξη θα είναι αρνητική τόσο για τον ιστορικό χώρο όσο και για τους Περδικιώτες.
Στο : dikaiologitika.gr διαβάζουμε:
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, θέτει από σήμερα Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2016 και ώρα 15:00 σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας» και καλεί τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου.
Το τρίτο κεφάλαιο περιλαμβάνει 8 άρθρα (9-16), με τα οποία ρυθμίζεται η σύσταση και η λειτουργία μιας νέας Υπηρεσίας στο ΥΠ.ΕΘ.Α., η οποία θα αναλάβει ρόλο οικονομικοτεχνικής και νομικής υποστήριξης, με αποκλειστική αρμοδιότητα τη βέλτιστη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των τριών Ταμείων των ΕΔ, ήτοι του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) και του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.), που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, καθώς και των ακινήτων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.), του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) και του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.).
Τα ως άνω Ταμεία, εκ των οποίων το Τ.ΕΘ.Α. και το Τ.Α.Α. αποτελούν αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ενώ το Τ.Ε.Σ. αυτοτελή δημόσια υπηρεσία, έχουν στην κυριότητά τους σημαντικής αξίας ακίνητη περιουσία, μεγάλο μέρος της οποίας δεν χρησιμοποιείται για στρατιωτικούς σκοπούς και κατά τούτο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο αξιοποίησης.
Περαιτέρω, αξιοποιήσιμη ακίνητη περιουσία έχουν στην κυριότητά τους και τα προαναφερόμενα Μετοχικά Ταμεία, που αποτελούν αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
Η αξιοποίηση των ακινήτων σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συνεπάγεται τη μεταβίβαση της κυριότητάς τους, καθώς σκοπός της ρύθμισης είναι ο διαρκής χαρακτήρας των οικονομικών εισροών που θα προκύπτουν από την εκμετάλλευση της αξίας των ακινήτων για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών των ΕΔ, και όχι η εφάπαξ αξιοποίησή τους και η συνακόλουθη απογύμνωση των Ταμείων από τα περιουσιακά στοιχεία που αυτά διαθέτουν.
Με τις ρυθμίσεις του κεφαλαίου αυτού επιδιώκεται ακριβώς η διαμόρφωση των κατάλληλων δομών, μέσα από τις οποίες θα οργανωθεί η διαχείριση των ίδιων οικονομικών πόρων του ΥΠ.ΕΘ.Α. με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Για το σκοπό αυτό, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ταμείων κρίνεται ωφέλιμο να ανατεθεί σε μια ανεξάρτητη Υπηρεσία, η οποία θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το σύνολο των διαδικασιών που απαιτούνται.
Η νέα Υπηρεσία (Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ένοπλων Δυνάμεων- ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.) θα επιλαμβάνεται της προπαρασκευής των σχεδίων προς αξιοποίηση των ακινήτων που δεν κρίνονται επιχειρησιακά αναγκαία μέσα από την εκπόνηση κατάλληλων μελετών, θα εισηγείται ολοκληρωμένα σχέδια αξιοποίησης προς το ΥΠ.ΕΘ.Α. και κατόπιν θα προβαίνει σε όλες τις νομικές πράξεις που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιοποίησης. Η δημιουργία της νέας ευέλικτης Υπηρεσίας συνεπάγεται τη διατήρηση των τριών Ταμείων στα οποία έγινε μνεία ανωτέρω και για τα οποία είχε προβλεφθεί με το άρθρο 18 του ν. 4250/2014 (Α’ 74) η κατάργηση και συγχώνευσή τους σε ένα νέο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το Ενιαίο Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Ε.Τ.Ε.Α.). Η εν λόγω πρόβλεψη δεν υλοποιήθηκε ωστόσο, καθώς συναρτάτο, βάσει του ίδιου άρθρου, με την έκδοση, με προεδρικό διάταγμα, του Οργανισμού Λειτουργίας του Ε.Τ.Ε.Α., εντός αποκλειστικής προθεσμίας, η οποία όμως παρήλθε άπρακτη.
Η διατήρηση της αυτοτελούς νομικής προσωπικότητας των Ταμείων σύμφωνα με τους ιδρυτικούς τους νόμους και η συνακόλουθη ματαίωση της σύστασης του Ε.Τ.Ε.Α. κρίνονται ως απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις. Η πολυετής εμπειρία που έχει συσσωρευτεί από την ανάπτυξη της δραστηριότητας των Ταμείων τα καθιστά πολύτιμα εργαλεία για την κάλυψη ποικίλων τρεχουσών αναγκών των ΕΔ. Έχει αποδειχθεί δε στην πράξη ότι το νομικό πλαίσιο λειτουργίας τους δεν προκαλεί λειτουργικά εμπόδια για την εξυπηρέτηση των σκοπών τους με αποτελεσματικό τρόπο. Συνεπώς, το εγχείρημα αντικατάστασής τους από ένα νέο φορέα διαχείρισης του συνόλου της περιουσίας τους δεν κρίνεται αναγκαίο, στο μέτρο που δεν θα προκαλέσει ουσιαστικές βελτιώσεις στο υπάρχον καθεστώς δραστηριοποίησής τους.
Ωστόσο, η πρόβλεψη σχηματισμού μιας διακλαδικής, ολιγομελούς, ανεξάρτητης Υπηρεσίας, η οποία θα λειτουργεί παράλληλα με τα Ταμεία και σε στενή συνεργασία με αυτά, σε ρόλο συντονιστή για το σκοπό της εξυπηρέτησης συγκεκριμένου έργου, που είναι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους, παρουσιάζει διπλό όφελος.
Αφενός δεν ανατρέπει το πλαίσιο λειτουργίας των Ταμείων, αφετέρου, χάρη στην εξειδικευμένη αποστολή της ΥΠ.Α.Α.Π.ΕΔ., θα συμβάλει καίρια στη βέλτιστη αξιοποίηση μέρους των πόρων τους προς όφελος του συνόλου των ΕΔ. Συμπερασματικά, η παρούσα νομοθετική ρύθμιση έχει ως στόχο να διατηρήσει τις ήδη υπάρχουσες δομές διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ και να παρέμβει ήπια σε αυτές, ενισχύοντάς τες με την προσθήκη μιας νέας οργανωτικής μονάδας, η οποία θα στοχεύει στη βελτιστοποίηση του υπάρχοντος πλαισίου λειτουργίας των Ταμείων και όχι στη ριζική μεταβολή του.
Παντελής Γιαννούλης