29 Σεπτεμβρίου 1571 – 18 Ιουλίου 1610
Έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πρώτους μοντέρνους ζωγράφους, ενώ σημαντική θεωρείται η συνολική επίδρασή του στην ευρωπαϊκή ζωγραφική.
Παρά την επίδραση που είχε το έργο στην εποχή του, αλλά και τις ισχυρές αντιδράσεις που προκάλεσε, περιέπεσε σε λήθη τους αιώνες που ακολούθησαν το θάνατό του, για να επανέλθει στο προσκήνιο κυρίως στη διάρκεια του 20ού αιώνα, καταλαμβάνοντας και διατηρώντας μέχρι σήμερα περίοπτη θέση στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης.
Το νατουραλιστικό ύφος του και η ανάδειξη της ανθρώπινης φύσης των Αποστόλων και των Μαρτύρων στα έργα του, θεωρήθηκε ότι εξυπηρετούσαν τις βλέψεις της Αντιμεταρρύθμισης. Με την τεχνική του κιαροσκούρο κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της Πίστης, ενώ συνολικά η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού, όπως την εισήγαγε ο Καραβάτζιο, σφράγισε την μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής.
</div
Επίδραση στην πορεία του Καραβάτζιο είχε αρχικά ένας πλούσιος ιεράρχης, ο Pandulfo Pucci, ο οποίος του πρόσφερε στέγη και τροφή με αντάλλαγμα αντιγραφές διαφόρων θρησκευτικών πινάκων που αναλάμβανε ο Καραβάτζιο, έργα που ωστόσο δεν έχουν διασωθεί. Σύντομα όμως εγκατέλειψε την οικία του Pucci, ενώ λίγο αργότερα προσβλήθηκε από βαριά ασθένεια, που τον ανάγκασε να περάσει περίπου έξι μήνες στο νοσοκομείο των απόρων Santa Maria della Consolazione. Το διάστημα που βρισκόταν στο νοσοκομείο, εμπνεύστηκε και ένα από τα πιο γνωστά έργα του,τον Άρρωστο Βάκχο, που θεωρείται πως πρόκειται αυτοπροσωπογραφία.
Βέβαιη επίσης θεωρείται η παραμονή του Καραβάτζιο στην οικία του μανιεριστή ζωγράφου Καβαλιέρε Τζουζέπε ντ’ Αρπίνο.
Εκείνη τη περίοδο εργάστηκε αποκλειστικά σαν ζωγράφος λουλουδιών και φρούτων, φιλοτεχνώντας ορισμένες εξαιρετικές συνθέσεις Τρεις συνθέσεις που φέρουν σχετικά στοιχεία νεκρής φύσης, ο Άρρωστος Βάκχος, το Αγόρι με καλάθι φρούτων,το Αγόρι που ξεφλουδίζει φρούτο, θεωρείται πως φιλοτεχνήθηκαν την ίδια περίοδο. Αυτή η περίοδος θα πρέπει να αποτέλεσε και την πρώτη κατά την οποία ο Καραβάτζιο κατάφερε να πουλήσει τελικά πίνακές του.
Παρά τις γνωριμίες του όμως με τον καλλιτεχνικό κόσμο της Ρώμης, επέλεξε να συναναστρέφεται με άλλους άπορους ζωγράφους και να ακολουθεί έναν σκανδαλώδη, για τα πρότυπα της εποχής, τρόπο ζωής, με αποτέλεσμα να έχει και συχνά προβλήματα με την αστυνομία του Βατικανού.

Το ανεπτυγμένο ενδιαφέρον του προστάτη του για τη μουσική και την αλχημεία,φαίνεται πως σχετίζεται με τουλάχιστον τρεις παραγγελίες, για τα έργα: Οι μουσικοί, Η Συναυλία και Το Αγόρι με το λαούτο, καθώς και η εικονογράφηση της οροφής του αλχημικού εργαστηρίου του ντελ Μόντε με τις μορφές του Δία, του Ποσειδώνα και του Πλούτωνα.
Ένα παράδειγμα που αποτυπώνει τον αντισυμβατικό χαρακτήρα της τέχνης του Καραβάτζιο αποτελεί ο πίνακας, Η ανάπαυση κατά τη φυγή στην Αίγυπτο, όπου παριστάνεται η Παναγία με μαλλιά σε έντονο κόκκινο χρώμα, σε αντιδιαστολή με τα ξανθά μαλλιά του Χριστού!
Παρόλα αυτά όμως ο Καραβάτζιο, επέλεξε να ολοκληρώσει το έργο υιοθετώντας μία πλήρως αντισυμβατική προσέγγιση, η οποία χαρακτηρίστηκε ως ιερόσυλη και ασεβής. Στον πίνακα που παρέδωσε, με τον τίτλο, Η Παναγία με το φίδι, αποτύπωσε την Παναγία ως μία κοινή θνητή, την Αγία Άννα σαν μια άσχημη γερασμένη γυναίκα και τον Χριστό τελείως γυμνό παρότι δεν ήταν σε βρεφική ηλικία. Το έργο φυσικά απορρίφθηκε, στερώντας από τον Καραβάτζιο την ευκαιρία να λάβει επίσημη αναγνώριση ως ζωγράφος.

Η ζωγραφική του θεωρείται ότι διαμόρφωσε καταλυτικά τη σχολή μπαρόκ, επιδιώκοντας να ανατρέψει τον μανιερισμό των παλαιότερων ζωγράφων. Διαμόρφωσε ένα ρεαλιστικό ύφος, με έντονα στοιχεία δραματοποίησης και θεατρικότητας.
Λεπτομερείς έρευνες πάνω σε πίνακές του, φανερώνουν πως απουσίαζαν ίχνη σχεδίου, ενώ χρησιμοποιούσε μόνο κάποιες αδρές χαράξεις, κυρίως για τον καθορισμό της σύνθεσης και της θέσης των μοντέλων. Θεωρείται επίσης βέβαιο ότι η χρήση ζωντανών μοντέλων αποτελούσε βασικό συστατικό στοιχείο για το ρεαλισμό που αναζητούσε να αποδώσει.
Λίγοι τον ήξεραν σαν όνομα κι ακόμα λιγότεροι γνώριζαν τη ζωγραφική του, αφού μόνο ένας πίνακας έφερε την υπογραφή του. Μόλις ο Wolfgang Kallab αποκάλυψε ένα μεγάλο μέρος του έργου του, οι φιλότεχνοι όλου του κόσμου άρχισαν ν’ ασχολούνται μαζί του κι από τα διάφορα έγγραφα που έβρισκαν αντιστοιχούσαν χρονολογικά τους πίνακες του.
Σήμερα η ζωγραφική του Καραβάτζιο, μοναδική και ξεχωριστή, θεωρείται ‘’Σχολή’’ και ο Καραβάτζιο ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους.
[…] Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζιο […]