ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ

Υποθαλάσσιος αγωγός Αίγινας – Συνομιλία με τον Παναγιώτη Κουκούλη

Written by aeginalight

Εκπρόσωπος του Δήμου στην Επιτροπή Παρακολούθησης του αγωγού

Επί δημαρχίας Παναγιώτη Κουκούλη μπήκαν τα θεμέλια για το μεγάλο έργο του υποθαλάσσιου αγωγού που θα τροφοδοτεί την Αίγινα με νερό της ΕΥΔΑΠ. Η τότε παράταξη του Π. Κουκούλη έκανε επίσης τον σχεδιασμό και τη μελέτη των  χερσαίων έργων ύδρευσης, έργα απαραίτητα για την λειτουργία του υποθαλάσσιου αγωγού.
Οι επόμενοι δήμαρχοι, με σύμμαχο την Περιφέρεια Αττικής, συνέχισαν το μεγάλο έργο για την Αίγινα και φτάσαμε φέτος το 2021 στην υλοποίηση του, από την  εταιρία “Χ. Κωνσταντινίδης Α.Ε.”.

Σήμερα, η πόντιση του αγωγού έχει ολοκληρωθεί, το νερό της ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε αναμονή στο λιμάνι του Λεοντίου. Η σύνδεση όμως του αγωγού με την νέα κεντρική δεξαμενή που κατασκευάσθηκε στο πλαίσιο των χερσαίων έργων ύδρευσης και τροφοδοτεί όλη την Αίγινα, παίρνει συνεχώς παρατάσεις. Τελευταία παράταση που εγκρίθηκε για τον κατασκευαστή το τέλος Δεκεμβρίου του 2021.

Ζητήσαμε μια συνάντηση με τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη, πρώην δήμαρχο Αίγινας και νυν δημοτικό σύμβουλο και εκπρόσωπο του Δήμου στην Επιτροπή Παρακολούθησης του αγωγού.

-Κύριε Κουκούλη, για να ολοκληρωθεί το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού, ώστε να παραδοθεί, πρέπει να γίνει η κάλυψη με τα προστατευτικά τσιμεντοστρώματα, όπου αυτό θα χρειαστεί περίπου έναν χρόνο, όπως είχε απαντήσει σε ερώτησή μου ο υπεύθυνος του εργοταξίου. Αυτό σημαίνει ότι το νερό του αγωγού θα έρθει στις βρύσες μας στο τέλος του 2022;

Στην  πρώτη συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης, έθεσα το ερώτημα στον Κωνσταντινίδη, αν θα μπορούσε ο δήμος να το λειτουργεί όταν θα τελειώσει η πόντιση, παρόλο που το έργο δεν θα έχει παραδοθεί. Ο κατασκευαστής τότε συμφώνησε.
Μπορεί να γίνει η σύνδεση πριν την κάλυψη με τα τσιμεντοστρώματα και να έχουμε νερό από τον αγωγό. Όμως είναι θέμα μιας συμφωνίας με τον δήμο, χρειάζεται μια συνεννόηση που δεν έχει γίνει. Για παράδειγμα, ο κατασκευαστής έχει την υποχρέωση να λειτουργήσει το έργο 36 μήνες μετά την παράδοση. Αν όμως το χρησιμοποιήσουμε πριν την παράδοση, οι 36 μήνες από πότε θα μετρήσουν;

-Η Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Βάσω Θεοδωρακοπούλου-Μπόγρη είχε δεσμευτεί να δώσει νερό από τον αγωγό στην Αίγινα Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο. Από ότι καταλαβαίνω θα ήταν μια δοκιμή. Γιατί δεν έγινε αυτό;

Θα ήταν η δοκιμή του έργου αλλά αμέσως μετά θα μπορούσε να αρχίσει η τροφοδότηση της Αίγινας μέσω του αγωγού, όπως εξηγήσαμε προηγουμένως. Όπως όμως με πληροφόρησε ο μηχανικός που επιβλέπει το έργο, η δοκιμή και η χρήση του αγωγού για την υδροδότηση δεν μπορούν να γίνουν ακόμη γιατί εκκρεμούν η επισκευή των ρηγματώσεων και η αποκατάσταση της στεγανότητας της νέας κεντρικής δεξαμενής που είναι ευθύνη του Δήμου. Υπενθυμίζω ότι αυτές οι ρηγματώσεις διαπιστώθηκαν την άνοιξη του 2020 όταν έγινε η παράδοση των «χερσαίων» στον Δήμο.

-Η νέα κεντρική δεξαμενή που βρίσκεται στο Λεόντι (Βαθύ), η δεξαμενή των χερσαίων, όπως γνωρίζουμε χάνει νερό και χρειάζεται επιδιόρθωση. Θα μας δώσετε ένα σύντομο χρονικό αυτής της δεξαμενής;

Το 2011 έγινε η δημοπρασία του έργου των χερσαίων. Το πήρε τότε κάποιος με πολύ μεγάλη έκπτωση, που δεν κατάφερε να το ολοκληρώσει.  Έκανε τη δεξαμενή και τις περισσότερες  σωληνώσεις και αποχώρησε.  Έγινε η δεύτερη εργολαβία, ώστε  να ολοκληρώσει τον αγωγό από εδώ έως κάτω το λιμάνι του Λεοντίου, τα ηλεκτρολογικά, όλο το αντλιοστάσιο και τους αυτοματισμούς. Επίσης, κάποιες βελτιώσεις στεγανοποίησης επειδή  από τότε είχε διαπιστώσει κάποια αδυναμία στη στεγανοποίηση των δεξαμενών.
Ο δεύτερος εργολάβος τελειώνει το 2018. Η τότε διοίκηση του Δήμου, όμως, δεν έκανε την προσωρινή παραλαβή του έργου. Αν τη είχε κάνει, θα μπορούσε να λειτουργήσει το έργο και μέσα σε 15μηνο που μεσολαβεί μέχρι την οριστική παραλαβή να εντοπίσει όλες τις ατέλειες ώστε να υποχρεωθεί ο εργολάβος να τις επισκευάσει. Δυστυχώς οι ατέλειες και τα ελαττώματα διαπιστώθηκαν μόνο κατά τη διαδικασία της οριστικής παραλαβής και όχι νωρίτερα.

-Ατέλειες εννοείτε τις ρωγμές της δεξαμενής;

Δεν  είναι μόνο η δεξαμενή. Το έργο πάσχει και στο κομμάτι που είναι οι αυτοματισμοί. Ποτέ δεν δοκιμάστηκαν σε πληρότητα. Τώρα δουλεύει με τρόπο κυριολεκτικά πρωτόγονο. Έρχεται ο άνθρωπος της ύδρευσης εδώ, σαν να μην υπάρχει όλο αυτό το σύστημα.
Ενώ, υποτίθεται ότι κάθεσαι στο γραφείο στο δημαρχείο και σε μια οθόνη βλέπεις τις στάθμες στις πέντε δεξαμενές που στέλνει νερό  αυτή τη δεξαμενή. Ελέγχονται όλες οι δεξαμενές, φαίνονται οι στάθμες, σταματάς αντλίες -που δεν χρειάζεται καν να το κάνεις γιατί οι αντλίες ξεκινούν και σταματούν μόνες τους.
Όλα έπρεπε να γίνονται αυτόματα, αλλά δεν γίνονται, το σύστημα παραμένει σε αχρησία. Βέβαια η υπηρεσία ύδρευσης δεν είναι στελεχωμένη ιδιαίτερα, αλλά δεν το έχουν χρησιμοποιήσει στην πράξη για να δουν τις αδυναμίες.

-Για να διευκρινίσουμε για όσους δεν το γνωρίζουν, η νέα κεντρική δεξαμενή με το πρόβλημα των ρηγματώσεων, το αντλιοστάσιο στο λιμάνι του Λεοντίου και όλο το σύστημα των χερσαίων,  αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται;

Ναι, τα χερσαία έργα χρησιμοποιούνται εδώ και 3-4 χρόνια. Η νέα κεντρική δεξαμενή μπορεί να στέλνει το νερό της υδροφόρας σε όλες τις δεξαμενές του νησιού. Εκτός συστήματος είναι μόνο τμήμα της Κοινότητας Μεσαγρού. Όταν είχε ολοκληρωθεί το έργο ο Δ. Μούρτζης συμφώνησε με τον κατασκευαστή να αρχίσει να δουλεύει αυτό το σύστημα και μάλιστα με την επίβλεψη του κατασκευαστή, επ’ αμοιβή. Δηλαδή ο κατασκευαστής πήρε περίπου 200.000 ευρώ για 1.5 χρόνο να δουλεύει ο ίδιος αυτό το σύστημα.

-Η παραλαβή των χερσαίων έγινε επί διοίκησης Γιάννη Ζορμπά στις αρχές του 2020. Τι έγινε τότε με την παραλαβή και τι ακριβώς διαπιστώθηκε;

Την επίβλεψη του έργου την είχε αναλάβει η Περιφέρεια Αττικής και όχι η Αντιπεριφέρεια Νήσων, κάτι ασυνήθιστο. Κατά την άποψή μου έκανε ανεπαρκέστατο έργο.
Όταν ήρθαν οι μηχανικοί της Περιφέρειας για την τελική παραλαβή εμείς  – ο Αντιδήμαρχος Ύδρευσης Αντώνης  Μούρτζης και  εγώ -τους ζητήσαμε επίμονα να γίνουν  δοκιμές. Η πρώτη προσπάθεια να δοκιμάσουμε τους αυτοματισμούς απέτυχε εντελώς. Μετά από κάποιες βελτιώσεις επανήλθαν οι μηχανικοί για την παραλαβή, τότε δούλεψαν οι αυτοματισμοί στοιχειωδώς και διαπιστώθηκε αυτή η διαρροή, οι ρωγμές στη δεξαμενή. Με αυτές τις ατέλειες έγινε η παραλαβή τον Μάρτιο του 2020.

-Θεωρείτε ότι είναι ευθύνη της διοίκησης Ζορμπά ότι από τον Μάρτιο του 2020 δεν έχουν γίνει οι εργασίες για την επιδιόρθωση της δεξαμενής;

Απολύτως. Δεν είναι δυνατόν να ξέρουμε αυτή την κατάσταση της δεξαμενής 18 μήνες και να μην έχουμε προχωρήσει στην επισκευή. Όταν έγινε η παραλαβή η Περιφέρεια Αττικής έκανε τη μελέτη της επισκευής. Δηλαδή από Μάρτιο του 2020 έχουμε και γνώση της λύσης και τα χρήματα και δεν έχουμε καταφέρει να τη ξεκινήσουμε.
Μόλις προχθές, την Παρασκευή, αναρτήθηκε η σύμβαση  για την πρώτη φάση επισκευής, οπότε  περιμένουμε και τη δεύτερη. Την επισκευή ανέλαβε ο Κωνσταντινίδης, ο κατασκευαστής του αγωγού.

-Ποιες είναι οι φάσεις επισκευής και τι επιπτώσεις θα έχει η χρονική περίοδος επισκευής στην υδροδότηση του νησιού;

Η πρώτη φάση είναι να κλείσουν οι ρωγμές με ενέσεις ρητίνης και η δεύτερη η στεγανοποίηση. Υπολογίζεται χρονικά σε δυο μήνες.
Για να επισκευαστεί πρέπει να αδειάσει, να στεγνώσει , να επισκευαστεί και πάλι να στεγνώσει.

Η νέα κεντρική δεξαμενή έχει δύο θαλάμους αλλά λόγω της κατασκευής  δεν μπορούμε να απομονώσουμε το ένα που είναι οι ρωγμές και να χρησιμοποιήσουμε τον άλλον, άρα αχρηστεύεται όλο το σύστημα εδώ.
Πρέπει λοιπόν να τροφοδοτήσουμε τις δεξαμενές του νησιού με τον παλιό τρόπο, δηλαδή με το παλιό αντλιοστάσιο στο Λεόντι και τις σωληνώσεις που πάνε στη δεξαμενή των Αγ. Ασωμάτων και την Κυψέλη. Το έχουμε δοκιμάσει αν λειτουργεί;  Δεν γνωρίζω. Είναι αλήθεια ότι αυτές οι γραμμές είναι προβληματικές, αλλά  αυτός είναι ο τρόπος που έχουμε σήμερα.

-Υποθέτετε ότι το παλιό αντλιοστάσιο δεν είναι σε ετοιμότητα;

Να κάνω την γενική παρατήρηση, ο δήμαρχος δυσκολεύεται να προγραμματίζει και να προβλέπει. Μπορεί να κάνει πράγματα τώρα, μάλιστα αν μπορεί να τα κάνει και μόνος του γιατί αυτό επιδιώκει, αλλά δεν προβλέπει.
Ο αγωγός θα δουλέψει, αλλά μόλις αρχίζει να έρχεται το νερό σε αυτές τις δεξαμενές θα χρειαστούν ορισμένες αλλαγές. Υπάρχει λοιπόν μια σειρά από ερωτήματα: Για παράδειγμα:
Ο Δήμος έχει σκεφθεί εναλλακτική τροφοδοσία του νησιού με νερό αν πάθει ζημιά ο αγωγός;  Αυτό που λέμε όλοι, είναι να έχουμε σε ετοιμότητα τις υδροφόρες. Είχα ρωτήσει τον κατασκευαστή του υποθαλάσσιου τη γνώμη του αν χρειάζεται να έχουμε τις υδροφόρες σε ετοιμότητα για κάποιο αρχικό διάστημα. Μου απάντησε ότι επιβάλλεται. Αλλά αυτό απαιτεί μια καινούργια συμφωνία, μια σύμβαση.
Άλλο ερώτημα: Χρειάζεται μια ασφάλιση του αγωγού εκ μέρους του Δήμου; Αυτή τη στιγμή είναι ασφαλισμένος από τον κατασκευαστή, αλλά θα διατηρηθεί μετά;
Η ΕΥΔΑΠ σήμερα τροφοδοτεί νερό την Αίγινα από το Πέραμα, συμφωνεί να τροφοδοτεί από την Περάνη; Φυσικά θα συμφωνεί, αλλά κι εκεί χρειάζεται να υπογραφεί μια σύμβαση.
Επίσης πρέπει να διαμορφωθεί ένα νέο τιμολόγιο του νερού για τον πολίτη, δεν θα υπάρχει η δαπάνη της μεταφοράς, αλλά ενδεχομένως να υπάρξουν άλλες.

Όλες αυτές τις προετοιμασίες, όπως και της επισκευής, ο Γ. Ζορμπάς δεν τις κάνει. Ιδιαίτερα για την επισκευή τον ρωτάμε όλη η αντιπολίτευση.

-Εκτός από την καθυστέρηση της επισκευής της δεξαμενής που πρέπει να γίνει από τον δήμο, και την προστατευτική κάλυψη του αγωγού, υπάρχουν εργασίες που δεν έχουν ολοκληρωθεί από τον κατασκευαστή;

Έχουν μείνει κάποιες οικοδομικές εργασίες, όπως και στα παράκτια,  αλλά αυτές δεν επηρεάζουν τη μεταφορά του νερού. Επίσης μένει να ολοκληρωθεί η κατασκευή της δεξαμενής αναρρύθμισης κάτι που θα γίνει σύντομα.

-Είπατε ότι η υπηρεσία Ύδρευσης του δήμου είναι υποστελεχωμένη, θεωρείτε ότι είναι προτιμότερο να την παραχωρήσουμε στην ΕΥΔΑΠ;

Χρειάζεται μια ουσιαστική αναβάθμιση η υπηρεσία ύδρευσης. δεν μπορεί με την παρούσα μορφή να αντιμετωπίσει όλες αυτές τις καινούριες απαιτήσεις, που είναι η λειτουργία αυτού του συστήματος. Δεν είναι απλό, είναι ένα μεγάλο μηχανοστάσιο, πολλοί αυτοματισμοί και βέβαια ενόψει του υποθαλάσσιου που και αυτό έχει τις δικές του απαιτήσεις λειτουργίας. Ξέρουμε όλοι τις αδυναμίες της υπηρεσίας ύδρευσης τώρα. Για παράδειγμα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις απώλειες, δεν ξέρει πόσο είναι το νερό που δεν τιμολογείται και δεν κάνει κάτι να το αντιμετωπίσει.

Οι δρόμοι για την υπηρεσία ύδρευσης είναι 3: Η αναβάθμιση της υπηρεσίας,  η ΔΕΥΑ , ΕΥΔΑΠ.
ΔΕΥΑ -δημοτική επιχείρηση ύδρευσης αποχέτευσης- έχουν πάρα πολλοί δήμοι, είναι μια ανεξάρτητη επιχείρηση που διαχειρίζεται το νερό.  Επί διοίκησης μας είχαμε ιδρύσει ΔΕΥΑ, υπάρχει νομικά αλλά δεν την ενεργοποιήσαμε τότε, γιατί θα επιβάρυνε οικονομικά τα δυο μεγάλα έργα, των χερσαίων και του υποθαλάσσιου αγωγού. Μπορεί να ενεργοποιηθεί.
Η ΕΥΔΑΠ σίγουρα θέλει να επεκταθεί,  αλλά για να αναλάβει είναι μια μεγάλη διαδικασία, με τι όρους , με ποιες προϋποθέσεις; Για αυτό κατά καιρούς , ρωτάμε τον δήμαρχο αν έχει κάνει καμία επαφή.
Η κάθε λύση έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της.  Δεν έχει αποφασιστεί τίποτα, προς το παρόν καρκινοβατούμε, προσπαθούμε να το διαχειριστούμε μόνοι μας με όλες τις αδυναμίες.


Η συνομιλία μας με τον κ. Π. Κουκούλη έκλεισε με μια θύμηση: Το 2007 κυκλοφορούσε στην παράταξή του η φράση «θα έρθει ο αγωγός και δεν θα ξέρουμε τι να κάνουμε το νερό». Με την έννοια ότι κανείς νωρίτερα δεν είχε σκεφτεί να σχεδιάσει τα χερσαία, παρά μόνο τον αγωγό. Δεκατρία χρόνια μετά, Οκτώβριο του 2021, η φράση παραμένει κατά κάποιο τρόπο επίκαιρη.
Ο υποθαλάσσιος αγωγός ήρθε στην Αίγινα, το νερό είναι εδώ, και περιμένει…

Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη για τον χρόνο που μας διέθεσε.

Η νέα κεντρική δεξαμενή, ψηλά στο Λεόντι:

Ο σωλήνας που θα ενώσει την κεντρική δεξαμενή με την υπό κατασκευή  δεξαμενή αναρρύθμισης:

Εξωτερική πλευρά με ρηγματώσεις. Η πυκνή βλάστηση στο σημείο αυτή την εποχή, μετά από ένα άνυδρο καλοκαίρι, αποδεικνύει τη διαρροή νερού:

Διαρροή νερού από τις ρηγματώσεις σε εσωτερικό χώρο, που αντλείται κατά διαστήματα:

Το παλιό αντλιοστάσιο στο Λεόντι, που πιθανόν να χρησιμοποιηθεί το χρονικό διάστημα επισκευής της κεντρικής δεξαμενής:

Στο λιμάνι του Λεοντίου, το σημείο σύνδεσης με τον υποθαλάσσιο αγωγό:

Για το Aegina Light
Νέλλη Πετροπούλου

About the author

aeginalight