FEATURED ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΙ

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης- Αττικής και η επίδραση των έργων στην Αίγινα

Written by aeginalight

Καλογεράκης Ηρακλής
Αντιναύαρχος ΠΝ (εα), πρώην Δντής Επιχειρήσεων ΓΓΠΠ και ΓΓΠΠ

Την παρούσα περίοδο είναι σε εξέλιξη η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ένα έργο που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2023.

Το έργο αυτό αποτελεί, τη περίοδο αυτή, τη μεγαλύτερη επένδυση στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα (περίπου 1 δις ευρώ) με στόχο η Κρήτη να πάψει να είναι «ηλεκτρικά απομονωμένη» από την ηπειρωτική Ελλάδα και για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών του νησιού.

Η γραμμή τροφοδότησης θα ξεκινήσει με δύο υπόγεια καλώδια από τον Σταθμό Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ Αττικής, κοντά στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου στον Ασπρόπυργο, θα πάει στη Πάχη Μεγάρων, στο σημείο που θα μπει στη θάλασσα και μετά θα συνεχίσει την υποθαλάσσια πλέον διαδρομή της, προς τον τερματικό σταθμό της Κρήτης (περιοχή Κορακιά).

Τέλος θα καταλήξει στον τερματικό σταθμό Μετατροπής ΣΡ/ΕΡ στη Δαμάστα, για να γίνεται από εκεί η παραπέρα διανομή της στην Κρήτη.

Για τη λειτουργία του συστήματος, θα υπάρχουν δυο (2) σταθμοί σύνδεσης ηλεκτροδίων, ο ένας στη νησίδα Σταχτορρόη, βόρεια της Αίγινας, και ο δεύτερος στην Κορακιά του Ηρακλείου ενώ η γραμμή θα διέρχεται σχεδόν δίπλα από την Πέρδικα.

Τα υποβρύχια αυτά καλώδια, θα έχουν μήκος περίπου 400 χιλιομέτρων και θα ποντιστούν μέχρι και σε βάθος 1300 μ από την επιφάνεια της θάλασσας.

Ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας () ανέθεσε το έργο (μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση) του ενός εκ των δύο υποβρυχίων καλωδίων στην εταιρεία Prysmian και το δεύτερο στην Nexans. Το χερσαίο τμήμα του έργου που αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Αττική και Κρήτη με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα, ανατέθηκε στην  εταιρεία Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ. Επίσης η Prysmian, θα εκτελέσει και το τέταρτο τμήμα που αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση των οπτικών ινών. Η Σταθμοί μετατροπής του ηλεκτρικού ρεύματος στην Αττική και Κρήτη ανατέθηκε στην κοινοπραξία Siemens – Τέρνα.

Πλοία υποστήριξης του μεγάλου αυτό έργου στην περιοχή της Αίγινας

Το μεγαλύτερο μέρος του έργου θα γίνει από το πλοίο ποντίσεως καλωδίων, το “AURORA” της αναδόχου εταιρείας NEXANS το οποίο πριν 15 μέρες ήταν στον Πειραιά και είχε φορτωμένα τα πρώτα 170 χιλιόμετρα του καλωδίου.

Τα άλλα δύο πλοία υποστήριξης των εργασιών και πόντισης οπτικών ινών, το NORMAND SAMSON  και το HAVILA PHOENIX, Νορβηγικών συμφερόντων, εδώ και αρκετές μέρες, πλέουν στην περιοχή ενώ την τελευταία εβδομάδα επιχειρούν και εκτελούν εργασίες, στα νερά της Αίγινας.

Ηλεκτροδότηση Αίγινας

Ως γνωστό, η ηλεκτροδότηση της Αίγινας γίνεται με τέσσερα υποβρύχια καλώδια από τον υποσταθμό των Μεθάνων. Εδώ και πολλά χρόνια, από το 2010, η ΔΕΗ είχε ανακοινώσει πως θα υλοποιούσε τα προβλεπόμενα στη Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) έργα, όπως την εγκατάσταση μιας Γραμμής Υψηλής Τάσης με υποβρύχιο καλώδιο που θα συνέδεε την Αίγινα με τον Υποσταθμό των Μεγάρων και επίσης την κατασκευή ενός κλειστού υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην Αίγινα, στη θέση του παλαιού Σταθμού Παραγωγής με προυπολογιζόμενο κόστος περίπου 50 εκατ. Ευρώ. Από αυτά τίποτε δε έχει ολοκληρωθεί, ενώ στο Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου 2021 – 2025 της ΔΕΔΔΗΕ, προβλέπονται για την γραμμή Αίγινα-Μέθανα (ΑΝ.ΥΒ.19.77) τα εξής:  H υφιστάμενη υποβρύχια σύνδεση περιλαμβάνει τέσσερα τριπολικά καλώδια (τρία καλώδια 3×150 mm2 Αl και ένα 3×195 mm2 Cu), μήκους περίπου 9-10 km το καθένα. Για τη μείωση του αριθμού των βλαβών της διασύνδεσης προβλέπεται αποξήλωση και αντικατάσταση τμήματος 150 m ενός εκ των τριπολικών καλωδίων Al, το οποίο παρουσιάζει σημαντικό αριθμό βλαβών, καθώς και προστασία δια ταφής του νέου τμήματος. Επιπλέον, προβλέπεται κατάλληλη προστασία (π.χ. ταφή) των καλωδίων στην περιοχή προσαιγιάλωσης στα Μέθανα σε μήκος 300 m.

Όμως και αυτές ακόμα οι βελτιώσεις, δεν είναι αρκετές για την συνεχή και κανονική ηλεκτροδότηση της Αίγινας.

Τα τελευταία χρόνια, όλοι μας έχουμε γίνει μάρτυρες, ίσως να είμαστε και «παθόντες», από τις συνεχείς επαναλαμβανόμενες διακοπές ρεύματος και είμαι σίγουρος πως κάποιος από το περιβάλλον μας, θα έχει παραπονεθεί για την καταστροφή κάποιας ηλεκτρονικής ή ηλεκτρικής του, συσκευής. Δεν είναι δυνατόν κάθε φορά που αναμένουμε «έντονα καιρικά» φαινόμενα να αποσυνδέουμε τις συσκευές μας για να τις προστατεύσουμε. Επίσης, ας μην ξεχνάμε πως κάθε φορά που η ηλεκτροδότηση του νησιού διακόπτεται, είτε από κάποια φυσική καταστροφή (άνεμοι, πλημύρα, κεραυνοί, καύσωνας κοκ) ή από μια δασική πυρκαγιά ή τεχνολογική καταστροφή (βλάβη) στην περιοχή των Μεθάνων, οι επαγγελματίες του νησιού ζημιώνονται (μη λειτουργία μηχανών-μηχανημάτων) και πως για να αντιμετωπιστούν τα όποια προβλήματα, τίθενται σε λειτουργία αρκετά, την τελευταία φορά 12, ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, με την αντίστοιχη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας σε ρύπους. Επίσης για την ύδρευση του νησιού η ΔΕΗ, θέτει σε λειτουργία, γεννήτριες που τροφοδοτούν με ρεύμα, τα αντλιοστάσια του νησιού.

Επειδή την περίοδο αυτή γίνονται τα μεγάλα που προαναφέρθηκαν, επειδή οι νέες ηλεκτρικές γραμμές περνούν πολύ κοντά στην Αίγινα, έξω από την Πέρδικα, και επειδή ο ένας από τους δύο σταθμούς σύνδεσης των ηλεκτροδίων θα είναι στην Σταχτορρόη, μόνο 8 χιλιόμετρα από την Αίγινα, μήπως οι αρχές του νησιού και της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, αν δεν έχει προβλεφθεί, ζητήσουν από τον ΑΔΜΗΕ, την προσθήκη της Αίγινας στο δίκτυο;

Η περίπτωση σύνδεσης της Αίγινας με ηλεκτρικό αγωγό παράλληλα με τον αγωγό νερού από Σαλαμίνα-Αίγινα, για την μείωση του κόστους δεν προβλέφθηκε και χάθηκε. Ας μην χάσουμε και αυτή την ευκαιρία με ένα έργο στο οποίο η Αίγινα έχει σημαντική θέση.

About the author

aeginalight

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.