ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Έκθεση της Pascaline Bossu στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας / Exhibition Pascaline Bossu

Pascaline Bossu
Written by aeginalight

wave interference

symbols of the past Icons of the present

ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ – ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ

 

Έκθεση έργων της Pascaline Bossu  / Exhibition Pascaline Bossu

Διάρκεια: από 03 Σεπτεμβρίου έως 03 Οκτωβρίου

from September 03 to October 03  2022

Αρχαιολογικο Μουσειο Κολωνας Αιγινας – Archaeological Museum of Colona Aegina

Πατριάρχου Γρηγορίου Ε1, Αίγινα 18010

Patriarchou Grigoriou E1, Egina

Ώρες λειτουργίας του μουσείου
2297 022248

 

Εγκαίνια το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου στις 20:00. 

Μουσική – Music
Eric Percy

Βίντεο – Video
Jacques Gounaud

Φωτογραφίες – Photo
Jean-Noël Fouassier

 

Για έναν μήνα, η καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τις συλλογές του Αρχαιολογικού Μουσείου Κολώνας Αίγινας. Το έργο της είναι άμεσα εμπνευσμένο από ίχνη μοτίβων στη Μυκηναϊκή κεραμική, τη χλωρίδα και τον υποβρύχιο κόσμο.

Κι εμείς, τι ίχνη θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές μας; Ραδιενεργά ίχνη στα βάθη της γης; Ίχνη μικροπλαστικών;

Ο Ναός της θεάς Αφαίας εποπτεύει το νησί της Αίγινας, ενώ η καλλιτέχνης εξετάζει εξονυχιστικά στα παστέλ σχέδιά της και τις πιο μικρές λεπτομέρειες των γλυπτών. Ίχνη από σχέδια, βλέφαρα, μάτια που αποκαλύπτουν την πραγματική φύση των θεών.

Όταν επισκεπτόμαστε έναν αρχαιολογικό χώρο αυτά που μας επιτρέπουν να τον κατανοήσουμε είναι τα ερείπια που κείτονται μπροστά μας. Οι οικίες με τα μικρά τους δωμάτια, οι ισχυροί τοίχοι από πελεκημένες πέτρες μας οδηγούν για να δούμε με την φαντασία μας την καθημερινά ζωή των γυναικών και των ανδρών που καλλιέργησαν την ίδια αυτή γη και περπάτησαν στα ίδια με εμάς μονοπάτια.

Εδώ και 35.000 χρόνια άλλοι άνθρωποι χρωμάτισαν τον βράχο σε βαθιές σπηλιές, ζωγράφισαν μεγαλόπρεπα ζώα, ακούμπησαν την παλάμη τους με νωπό ακόμα χρώμα αφήνοντας τα ίχνη της ύπαρξής τους μέχρι σήμερα ορατά. Ολόκληρη η κοινότητα είχε τότε υπογράψει τις ζωγραφιές, από το εξάχρονο παιδί μέχρι τους ενήλικες που το συνόδευαν. Και αυτή η κόκκινη ώχρα είναι πάντοτε εκεί – πότισε τον βράχο. Και εμείς; Πως θα υπογράψουμε το δικό μας πέρασμα πάνω στη γη;

Στις προθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κολώνας εκτίθενται αγγεία και όστρακα αγγείων αμαυρόχρωμα, με σχέδια εγχάρακτα, πινελιές πλατιές και στοχευμένες που δείχνουν δύναμη και σιγουριά. Τα αγγεία βαριά, στιβαρά, εμπνέουν ασφάλεια – νιώθουμε τόσο την ισορροπία όσο και τον δυναμισμό του δημιουργού τους. Νιώθουμε το ηφαιστιογενές, την καρδιά της πέτρας. Δίπλα τους, τα αγγεία με τα στρογγυλεμένα σώματα μας καθησυχάζουν: η θηλυκότητα, το ατέρμονο βάθος της θάλασσας, οι καμπύλες, οι στιγμές, οι κόκκοι, η γονιμότητα, η παντοτινή ακτινοβολία. Η σπείρα σε αέναη κίνηση που χορεύει, για μιαν αιωνιότητα. Χάριν αυτής της αναζήτησης του αιώνιου, οι τεχνίτες ζωγραφίζουν όντα φανταστικά, και αποδίδουν σχηματοποιημένη τη μορφή των ζώων της θάλασσας όπως του χταποδιού, της σουπιάς, του ιππόκαμπου, του τρίτωνα.

Φαινομενικά μοιάζει απλό να ξαναβρεί κανείς την κίνηση του χεριού, γραμμές που αποδόθηκαν χωρίς δισταγμό, τον απόλυτο έλεγχο της τέλειας ισορροπίας. Μοιάζει εύκολο· αλλά δεν είναι. Πρέπει να επαναλάβεις πολλές φορές το διάνυσμα του χρωστήρα, λίγο λίγο και πάλι, ώστε να φθάσεις να απομνημονεύσεις το συνολικό σχέδιο για να οδηγηθείς στην αρμονία. Άπαξ και τα μοτίβα ενταχθούν στο σχέδιο, θα είναι δυνατόν 3600 χρόνια μετά την αρχική τους δημιουργία να τα επαναφέρουμε στο προσκήνιο, να τα βοηθήσουμε να αποδράσουν από τις βιτρίνες για να δώσουν και πάλι ρυθμό στα σημερινά υφάσματα, σε νέα ζωγραφικά έργα που θα ταξιδέψουν σε σύγχρονους χώρους; Η αποκρυπτογράφηση της διακοσμημένης κεραμεικής μας επαναφέρει τους συμβολισμούς που διαλέγονται με τις δικές μας εικόνες. Μοτίβα που παραπέμπουν σε σύμβολα όπως οι εκτυφλωτικές ακτίνες του ήλιου, ή η ατέρμονη σπείρα της κίνησης οδηγούν τελικά στην αναζήτηση της αιωνιότητας και αντιστοιχούν σε θεμελιώδεις εικόνες – σημεία δομικά συνυφασμένα με την ανθρώπινη σκέψη. Ολοένα και πιο ουσιώδη στην σύγχρονη εποχή, δεν εξαιρούνται παρόλα αυτά των κινδύνων. Τίθενται δε τα ερωτήματα:

Σε ποια κατάσταση θα παραδώσει η γενιά μας στις επερχόμενες γενιές τον βυθό των θαλασσών, την ποιότητα της ατμόσφαιρας; Με ποιο τρόπο σκοπεύουμε να διαχειριστούμε τα απόβλητα και τα σκουπίδια; Τα πήλινα αγγεία μπορούν να αναδειχθούν στο κατεξοχήν δοχείο φτιαγμένο από χώμα – το αντι-πλαστικό που αντιστέκεται. Όσοι από εμάς τα κρατούν και τα επαναχρησιμοποιούν φθάνουν να τα φανταστούν σαν ένα επιτοίχιο έργο τέχνης.

Το να δούμε το αόρατο, να ζωγραφίσουμε τα γλυπτά του ναού της Αφαίας, είναι σαν μια προσπάθεια να καταγράψουμε τις απειροελάχιστες λεπτομέρειες ενός παμπάλαιου βράχου. Η ενδελεχής παρατήρηση μας επιτρέπει να ξαναβρούμε τα ίχνη των μοτίβων, τα κεντίδια στα φορέματα των αγαλμάτων, να συναντήσουμε την εκρηκτική λάμψη του χρώματος φτιαγμένου από την ίριδα. Έχοντας κατακτήσει την ενδοσκόπηση, μέσω των γλυπτών, το επόμενο βήμα μας θα είναι να αποδώσουμε τα χρώματα και να ζωντανέψουμε τη θεά και τους πολεμιστές της.

Σας ευχόμαστε μια ευχάριστη περιήγηση

Pascaline Bossu 

 

When we visit an archaeological site, it is through the thick stone walls, the narrow floor plans which allow us to understand and imagine the daily life of the men and women who worked the same land and walked the same paths as we do.

35,000 years ago, people painted the rock walls in deep caves, painted majestic animals, laid their palms with paint, leaving traces of their existence still visible to us this day.

The entire community signed the drawings, from the six-year-old child to the elders of the tribe; and this red ocher is forever there – it has stained the rock.

And us; What kind of signature our own passage on earth will leave?

In the showcases of the Archaeological Museum of Kolona, dark coloured vases and shards of vases are exhibited, with engraved designs, broad and intentional paintbrush strokes that show strength and confidence.

The vases are heavy, sturdy; they inspire security – we feel both the balance and strength of their creator.

We feel the volcanic, the heart of the stone.

The vessels with their rounded bodies reveal femininity, the endless depth of the sea, curves, moments in time, grains, fertility, eternal radiance. The spiral in perpetual motion, dances for an eternity. In this search for the eternal, the artists paint imaginary beings, and render stylized forms of sea animals such as the octopus, the cuttlefish, the seahorse, the newt.

Seemingly, it seems simple to rediscover their hand movements, lines rendered without hesitation, the absolute control of the perfect balance. It looks easy, but it’s hard to reproduce.

It is through repetition of the lines, that little by little you come to memorise the overall design which leads to perfection.

Once the motifs are included in the design, it will be possible, 3600 years after their original creation, to bring them back to the fore, to help them escape from their showcases to once again give rhythm to contemporary fabrics, or to contemporary art works which could be shown in new places.

By deciphering decorated pottery, we can rediscover the symbolisms, echoed in our very own images.

Patterns that once referred to symbols such as the blinding rays of the sun, or the endless spiral of movement ultimately lead to the search for eternity and correspond to fundamental images – points structurally intertwined with human thought. More and more essential in modern times, they are nevertheless not exempt from risks.

The questions are:

In what condition will our generation hand over to future generations the bottom of the seas, the quality of the atmosphere? How do we intend to manage waste and rubbish?

Earthenware can be the ultimate container made of earth – the anti-plastic that resists. Those of us who keep and reuse them take part into the balance of matter on Earth.

To see the invisible, to paint the sculptures of the temple of Aphaia, it is like scrutinizing the details of an ancient rock. Close observation allows us to rediscover the traces of the patterns, the embroidery on the dresses of the statues, to encounter the explosive brilliance of the colour made by the iris.

Having mastered the introspection, through the sculptures, our next step will be to render the colours and bring the goddess and her warriors to life.

 

We wish you a pleasant tour.

Pascaline Bossu 

About the author

aeginalight

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.